Fredrikstad

400 boliger fordrer ny rundkjøring

– Det koster fryktelig mye, konstaterer prosjektleder Øivind Ohnstad i Haugstenåsen Utvikling om den kommende undergangen og den nye rundkjøringen som skal erstatte krysset Haldenveien/Tyrihjellveien.

En av forutsetningene for den storstilte utbyggingen av Begbyåsen – som når prosjektet er fullendt vil romme i overkant av 400 boliger – er at byggherren utfører oppdraget med å legge om krysset ved fylkesvei 130 på Begby.

Bedrer trafikkflyten

– Det er slik det er når et nytt boligfelt genererer mer trafikk. Da blir utbygger pålagt å gjøre noe med veinettet slik at det blir sikrere å bruke. Men jeg tror det kommer til å bli en fin løsning både for bilister som skal ut på Haldenveien fra både øst- og vestsiden av Begby og for de gående og syklende som kan krysse den trafikkerte fylkesveien under bakken, forklarer Ohnstad.

Det første synlige tegnet på den omfattende vei-ombyggingen er på gang er at en nyere vertikaldelt tomannsbolig uten vinduer og taksten på hjørnet Tyrihjellveien/Løvliveien skal rives i disse dager.

– Dette huset som Haugstenåsen Utvikling tidligere har kjøpt, ligger så vidt på utsiden av reguleringsplanen og trengte strengt tatt ikke å rives. Men siden tilstanden var det man kan kalle svært dårlig har vi likevel valgt å sanere. En omlegging av Løvliveien vil for øvrig bli gjennomført like inntil denne eiendommen, opplyser Øivind Ohnstad.

Les også: Kronikk Pernille Kolstad Heen: Når blir skolekapasiteten bedre? Når kan de som ikke får innvilget byggesøknaden sin regne med å få ja?

I løpet av de nærmeste årene skal det anlegges ny rundkjøring med tilhørende undergang i krysset Tyrihjellveien/Haldenveien. Løvliveiens nordligste del, hvor dette huset rives i disse dager, skal også legges om.

Nye boenheter

Tomta for tomannsboligen ligger i reguleringsplanen og det vil bli oppført to nye boenheter på eiendommen.

– Når vil rundkjøringa og undergangene stå ferdig?

– I løpet av to år bør vi ha startet. Undergangen er til godkjenning i Vegdirektoratet allerede og vi ha eller en god dialog med vei-eieren Viken fylkeskommune om den videre framdriften, forteller Ohnstad, som foreløpig ikke kan si noe om hva veianlegget vil beløpe seg til utover å si at det vil koste fryktelig mye.

Utbyggerne tar kostnaden

I Fredrikstad-distriktet finnes det nå flere eksempler på utbyggerselskap som har måttet ta kostnadene ved å legge om veier, lage rundkjøringer og bygge støyskjerminger.

Investoren Arild Aaserud var for snart 20 år siden en av de første som måtte bake inn slike kostnader i sine byggeregnskaper da han ble pålagt å utvide Sarpsborgveien ved Lundheim til trefelts-bredde for å få plass til «rabatter» i midten av riksveien. Kravet kom med bakgrunn i leilighetsbyggingen ved Huseby nord for Lundheim. 1.7 millioner kroner kostet oppgraderingen av veikrysset den gangen.



Mer fra Dagsavisen