Fredrikstad

Urimelig bompengeforskjell i Fredrikstad

Bilister fra Kråkerøy og Hvaler må betale bompenger til 2026, mens de andre får bompenge-pause fra 2023.


Mens bilister bosatt på Kråkerøy og Hvaler må betale bompenger til 2026 får resten av Fredrikstad pause fra den omstridte avgiften fra 2023.

– Forstå det den som kan. Men jeg synes det vil være litt av en blunder dersom politikerne sier ja til noe slikt, uttaler en utvetydig Jahn Henrik Wiese (82) på nordre Kråkerøy.

Jahn Henrik Wiese

Den pensjonerte næringslivsmannen vurderer nå å dra i gang en ny bompengeaksjon dersom ikke bystyret sørger for at innbyggerne i Fredrikstad likebehandles i bompengeinnkrevingen.

Nedbetalt i 2023

Det var i torsdagens formannskapsmøte daglig leder Jostein Haug i Bypakke Nedre Glomma kunne fortelle de folkevalgte at den såkalte bypakke fase 1, hvor blant annet ny Seut-bru og den tilhørende innfartsåren på 1.4 kilometer inngår, vil være ferdig nedbetalt lenge før de nye bomringene i bypakkefase 2 skal settes opp.

– Nedbetalingen har gått raskere enn forutsatt. Slik det nå ligger an vil vi være i mål i 2023. Det betyr at bompengebetalingen i denne delen av Nedre Glomma vil få en pause et års tid - og kanskje enda litt lenger - avhengig av hvorvidt koronasituasjonen vil spille inn, opplyste Haug.

Han kunne også opplyse politikerne om at bilistene i framtida vil få rimeligere passeringer når grunnbeløpet settes ned fra 30 til 20 kroner, slik konsekvensen blir av det mye omtalte bompengeforliket i Stortinget.

– Helt urimelig

Men for folk som er bosatt på Kråkerøy - og Hvaler - blir det ingen midlertidig stopp i bompengeinnkrevingen uansett hvor raskt nedbetalingen i bypakkefase 1 går. Kråkerøyforbindelsen, hvor bomstasjonen ble satt opp allerede i 2010, er nemlig et helt annet prosjekt.

Jahn Henrik Wiese, som for alvor satte fart i bompengedebatten på vegne av Kråkerøy-bilistene da den nye bomringen kom i 2019, sier det slik:

– Når det nå ligger an til at folk som bor i sentrum - slik også vi på nordre Kråkerøy gjør jevnfør kommunens egen definisjon av sentrum - virker det enda mer urimelig at bilister i resten av sentrum og ellers i kommunen får bompengepause mens vi andre bare må fortsette å betale. Helt urimelig, helt uakseptabelt, synes jeg.

– Hva kan beboerne på Kråkerøy gjøre? Nytter det å protestere?

– Jeg mener jo det nytter å protestere. Det er jo våre folkevalgte som skal bestemme dette, ingen andre. Det nærliggende ville jo være å slå disse bompengeprosjektene sammen slik at vi alle kan få en pause fra 2024. Hva gjelder Kråkerøy-forbindelsen så var jo dette et prosjekt som skulle gagne veksten og utviklingen av Værste hvor kommunen er tungt inne i eierskapet. Vi som bor her har jo for eksempel aldri bedt om en ny Bjølstadfjell-tunnel, understreker Wiese som nå håper både politikerne og lokalsamfunnsutvalget for alvor setter bompengespørsmålet på dagsorden igjen.





Mer fra Dagsavisen