Daglig leder i Fasvo, Morten Huth, har tro på produktet.
– Vi jobber nå godt med å få solgt kaffen ut i det lokale bedriftsmarked, og til privatkunder. Jeg har stor tro på at vi skal lykkes.
Arbeidskrevende prosess
I 2019 inngikk Øst Kaffekompani et samarbeid med Fasvo AS, som siden har stått for produksjon, pakking og levering. Nå har vekstbedriften som eies av Fredrikstad kommune full kontroll på kaffemerket.
Selskapet Øst Kaffekompani ble stiftet av Nøisom AS i 2018, men skiftet navn i forbindelse med salget av innhold og varemerket til Fasvo, forteller styreleder Tormod Stene-Johansen.
– Selskapet heter nå Måntesino AS. Et morsomt navn som vi holdt på med i forbindelse med noe annet, smiler Stene-Johansen.
– Samarbeidet med Fasvo startet allerede i 2019. Jeg hadde første møte med daglig leder Morten Huth og styreleder Jostein Lunde på Skjærhalden den sommeren. De satt i gang og overtok en del av driften allerede i august samme år. Det er en svært arbeidskrevende jobb å brenne kaffe i relativt små batcher for deretter å pakke og distribuere, så dette var midt i blinken for Fasvo. De fikk med seg kapable folk fra Nøisom som kunne brenne kaffe på toppnivå, og den dag i dag er fremdeles disse ansatt i produksjonen. Men alt styres av Fasvo.
Les også: – «Måntesino» er et lokalt navnealternativ som er spilt inn
(Saken fortsetter under bildet)

Ved brohodet på Østsiden brennes, kvernes og pakkes det kaffe. Foto: Fasvo
– Vi skal selge øl, og Øst skal selge kaffe
Styreleder Stene-Johansen i Nøisom ser ikke bort fra at det kan bli ulike samarbeidsformer med Fasvo rundt merkevaren han har solgt.
– I utgangspunktet samarbeider vi selvfølgelig gjerne. Først og fremst drikker vi ikke bare øl på bryggeriet, all kaffe kjøper vi selvsagt på Øst. Har du først begynt å drikke denne kaffen er det ikke mye annet som duger. Ellers har vi tanker om å samarbeide rundt arrangementer, messer og lignende. Men koronaviruset har naturlig nok gjort at slike sosiale møtesteder har blitt færre enn planlagt. I den grad vi skal produsere noe med kaffe i vil vi selvsagt bruke Øst, siden vi kun bruker det beste av alle råvarer vi kjøper. Men vi skal selge øl, og Øst skal selge kaffe, sier Tormod Stene-Johansen.
– Vi skal samarbeide med Fasvo og det vil jeg anbefale alle andre å gjøre også. Maken til supre folk skal du lete lenge etter.
Les også: Fredrikstad-avtale redder kaffebønder (+)
Kaffe ble tapssluk
– Nøisom-satsingen på kald kaffe ble med andre ord ingen suksess?
– Jeg prøver å glemme den kaffeleskedrikken du snakker om, så takk for at du minnet meg på det, gliser Stene-Johansen og fortsetter:
– Det ble et trist kapittel for oss i Nøisom. Cold Brew kaffe er en stor trend og en stor hit mange steder i verden. Vi satsa stort. Det var ikke produktene det var noe problem med, ei heller design og image. Her må vi bare innrømme at vi ikke hadde god nok selvtillit til egen distribusjon. Vi gjorde en eksklusiv avtale med et av Nordens virkelig store distributører. Skulle vi gjort dette i dag hadde vi satset på å gjøre alt selv, slik vi gjør med øl og tonic. Men som sagt, vi har lagt det bak oss.
– og en dyr affære for bryggeriet på Øra?
– Svaret er ja. Men det var ikke kaffens skyld. Vi blir aldri rike av å produsere og selge øl, men dette er noe vi kan og vi går med overskudd. Derfor er det bittert å tape penger på noe som vi overhodet ikke burde brukt tiden på. Det var rett å slett noe vi må skrive på kontoen for skapertrang og nysgjerrighet, eller lidenskap for god smak.
(Saken fortsetter under bildet)

– Produksjon av kaffeleskedrikk ble et trist kapittel for oss i Nøisom. Men vi har lagt det bak oss, sier styreleder Tormod Stene-Johansen. Foto: Nøisom
Selg kaffen lokalt
Tormod Stene-Johansen har følgende råd til Morten Huth i Fasvo.
– Markedet i Norge er lite for det meste av produkter, og vi bor spredt. Hvis det er fem prosent av befolkningen som er innovatører og hiver seg på en ny trend, er dette ca. 200.000 personer over 18 år spredt rundt i landet. Hvis det f.eks. er like mange i Hamburg, så er nok de enklere å nå da de er mer samlet. Men kaffe, det drikker vi mye av og den skal være varm.
– Det er selvsagt marked for mange trendy drikker i Norge, men jeg tror Øst gjør klokt i å fortsette med å selge den fantastiske kaffen de lager – og selge den lokalt. Jeg er sikker på at Fasvo får til dette, bare folk i lokalmarkedet forstår at vi har et kaffebrenneri av høyeste kvalitet på brohodet.

Morten Huth er daglig leder i vekstbedriften Fasvo. Foto: Fasvo
Fakta: Fasvo AS
Fasvo er en vekstbedrift som tilrettelegger arbeid for mennesker med ulike utfordringer og som ønsker å delta i arbeidslivet. I tillegg er bedriften godkjent lærebedrift i mange ulike fag, og tilbyr spesialundervisning.
Fasvo er et ideelt aksjeselskap som ble stiftet i 1993 og eies av Fredrikstad Kommune.
I 2020 omfattet samfunnsansvaret totalt 135 mennesker.
Målet er å tilrettelegge for et mangfoldig arbeidsliv hvor utenforskap og annerledeshet ikke er et tema.

Kaffen markedsføres under navnet Øst. Begge foto: Fasvo
