Fredrikstad

Tråkker i gang «sykle til jobben»-aksjonen

Østfold fylkeskommune lokker med gratis deltakelse til alle som bor eller jobber i fylket, i håp om at østfoldingene skal bli mer aktive.

Bilde 1 av 2

– Dette er en aktivitetskampanje, noe som betyr at all aktivitet teller. Mange tenker kanskje at det er litt langt å sykle til jobben, men går man en tur med hunden eller spiller en runde golf kan man registrere det og få poeng for dette også, sier aktivitetskonsulent Ole Martin Petersen ved Bedriftsidretten i Østfold.

Torsdag starter den 45. utgaven av «sykle til jobben»-aksjonen over hele landet, en kampanje som strekker seg til midten av juni med mål om å få flere til å bruke sykkel som fremkomstmiddel i stedet for bilen.

Aktiv reisevei

For hver halvtime med aktivitet per dag får deltakerne ett poeng, og deltakerne kjemper også om ulike premier.

– Det er alt fra hybrid- og elsykler til ryggsekker og sykkelbekledning. Det er også en reise som hovedpremie i lagkonkurransen.

– Dette er et lavterskeltiltak, og derfor er det satt en maksgrense på tre poeng per deltaker per dag. Samtidig er det hovedfokus på aktiv reisevei til og fra jobb, og derfor får man poeng selv om man kun har fem minutter å sykle til arbeidsplassen sin, forteller Petersen.

Så langt er det rundt 1.600 påmeldte i Østfold og 20.000 på landsbasis, begge tallene omtrent halvparten av deltakerantallet under fjorårets aksjon.

– Samtidig tilsier trenden fra tidligere år at antallet vil doble seg etter hvert som kampanjen kommer i gang. Vi håper å få like mange deltakere som i fjor, og gjerne også en liten økning, sier Petersen.

– Man kan opprette egne lag i bedriften og konkurrere internt, eller mot andre bedrifter i kommunen, fylket og landet. Det blir et ekstra dytt når lagkameratene dine er avhengige av at du plukker poeng hver dag, fortsetter kampanjelederen.

Redusert sykefravær

Han påpeker også at kampanjen er helsefremmende.

– De ansatte ved bedriftene og andre deltakerne får en ekstra motivasjon til å være aktive, og vi vet at dette har en svært positiv effekt på både privatlivet og arbeidslivet. Det er blant annet forskning som tilsier at dette har mye å si for sykefraværet og arbeidsmiljøet, sier Petersen.

I år som i fjor har Østfold fylkeskommune gått sammen med sykkelbyene Nedre Glomma, Moss/Rygge og Askim/Mysen om å spandere deltakeravgiften for alle som bor i fylket.

– Vi gjør dette for å prøve å stimulere til at flere skal benytte sykkelen og bidra til økt aktivitet. Dette er et viktig tiltak for folkehelsen, men også med tanke på å redusere biltrafikken i bymiljøet, sier fylkesordfører Ole Haabeth.

– Det er ofte en terskel du skal over, og en slik kampanje kan være det som trengs for å oppdage at sykkelen er et godt alternativ.

– Har en jobb å gjøre

Han forteller at det skal gjennomføres et lite stunt i forbindelse med onsdagens møte i styringsgruppa for Bypakke Nedre Glomma, for å skape oppmerksomhet rundt aksjonen.

– Da skal begge ordførerne i regionen sette seg på sykkelen, og både Jon-Ivar og Sindre (Nygård og Martinsen-Evje, journ.anm.) har gått inn for å endre egne vaner i tråd med målet for kampanjen.

– Det er bare å erkjenne at vi ligger altfor lavt på sykkelandel i hele Østfold, også i Nedre Glomma. Vi har naturlige forhold som tilsier at vi burde ligget betydelig høyere, og har en jobb å gjøre for å komme på nivå med sammenlignbare byer, fastslår Haabeth.

Østfold er ett av tre fylker der alle som er med på «sykle til jobben»-aksjonen får gratis deltakelse, og Ole Martin Petersen mener det er med på å senke terskelen ytterligere for å melde seg på.

– Jeg håper både innbyggerne, arbeidstakerne og bedriftene griper denne muligheten. For at dette tilbudet skal vedvare er vi nødt til å få mange nok deltakere, og litt aktivitet er bedre enn ingen, sier Petersen.