Fredrikstad

Trafikkøyer til besvær

Både yrkestrafikanter og Norges Automobilforbund reagerte negativt når den nye trafikkøya på Habornveien stod klar – nå innsnevres veibanen på vestsiden av brua.

Dette er en leder. En leder er en kommentar som gir uttrykk for avisens meninger og holdninger.

Innsnevringen har møtt bilistene bokstavelig talt midt i forstillingen og vi forstår at kjøremønsteret blir unaturlig både for trafikanter som skal rett fram på Habornveien og de som skal svinge ut mot Torsnes.

Vi tar det for gitt at trafikkøya som skal lede trafikken inn på den nye veien naturlig nok kun har dette som formål og ikke er et nødvendig supplement for å få redusert farten til ønsket nivå på strekningen.

Nå er det også laget en ny trafikkøy og innsnevring ved brohodet på vestsiden. For trafikanter som kommer over Fredrikstad-brua innsnevres nå trafikken før rundkjøringen til ett felt. Der man tidligere kunne legge seg i venstre felt når du skulle mot Lisleby eller videre mot Kråkerøy tvinges alle inn i ett felt - og det blir saktegående kø.

Effektivt og miljøvennlig?

Vel, i 2011 skrev Michael Sørensen fra Transportøkonomisk Institutt om «Fysisk fartsregulering og rundkjøringer» - i teksten står det blant annet følgende: «Fysisk fartsregulering kan i mange tilfeller være et nødvendig supplement til skiltet fartsgrense for å få redusert farten til ønsket nivå.

Redusert fartsnivå har positiv effekt i forhold til både klima, luftforurensning, støy, sikkerhet og trygghet. Hvis farten i forvegen er lav kan ytterligere fartsreduksjon i noen tilfeller ha en negativ effekt i forhold til lokal luftforurensning og utslipp av visse klimagasser».

I den nyanlagte innsnevring ved rundkjøringen på brohodet er vi overbevist om at køen som nå oppstår vil gi en negativ effekt på lokal forurensing!

Det er reduksjon i farten mange bilister har fra Fredrikstad sentrum og gjennom rundkjøringa opp mot brua Statens Vegvesen burde funnet en løsning på – nå har de jobbet på feil side!

Mer fra: Fredrikstad