Nyheter

Fra muskelbil til elbil uten å angre

Bilinteresserte Mats André Burås har eid både Porsche og Alfa Romeo -nå kjører han elbil. Her forklarer lederen for Elbilforeningens lokallag i Østfold hvorfor han ikke lengter tilbake til «fossilt» fremkomstmiddel.

I 2011 var det litt over 5 000 tusen elbiler på norske veier. På bare syv år har antallet vokst til 170 000 tusen, men fortsatt utgjør ikke andel av elbiler mer enn 6 prosent av den totale bilparken.

Akselerasjon

Mats André Burås, leder av Østfold Elbilforening, har alltid vært interessert for biler, og har tidligere kjørt rundt i både Porsche og Alfa Romeo. I dag kjører han en Kia Soul og kaller seg selv bortskjemt.

– Elbiler har hverken gir eller kløtsj siden motorene tåler ekstremt høye turtall. Det gjør også at selv elbiler med et beskjedent antall hestekrefter gir deg en sportsbil-følelse.

Burås tar Demokraten med på en kjøretur og demonstrerer hvordan dette fungerer i praksis. Bilen akselererer fort uten å lage masse støy, og man får umiddelbart assosiasjoner til hvordan det var å kjøre radiobil i yngre dager.

– Det er dette jeg mener med bortskjemt. Man får umiddelbar respons når man trykker ned gasspedalen, sier Burås.

Avgifter

– Jeg mener årsavgiften ligger på rundt 500-lappen, men det er snakk om at den skal bli fjernet helt fra og med neste år. Bompasseringer, parkering, og ferger er også mye billiger med elbil.

– Hvor mye disse utgiftspostene kan økes av stat og kommuner har nettopp blitt fastsatt i «50-prosent regelen». Den sier at det meste man kan kreve fra eiere av elbiler er halvparten av hva prisen er for fossile biler, forklarer Burås og legger til at de aller fleste aktørene kjører med langt billigere priser.

Lederen for Østfold Elbilforening tror at elbiler på sikt vil betale det samme som vanlige biler i skatter og avgifter.

Billig i drift

– Elbiler har på langt nær så mange bevegelige motordeler som ordinære biler, så servicekostnadene er lavere. Jeg vil anslå de til ca. 30-40 prosent rimeligere, avhengig av hvilken service man sammenligner med.

– Den virkelig store besparelsen er imidlertid på drivstoff. Her kan du regne med å spare minst 70 prosent.

Ulemper?

- Finnes det ingen ulemper med elbil?

– Jo, det gjør det. Hvis du er avhengig av hengerfeste, eller har en jobb hvor du kjører 30-40 mil hver dag, er kanskje ikke elbil tingen for deg -i hvert fall ikke hvis du skal holde deg innenfor en ordinær prisklasse.

– Bor du f. eks. i et borettslag uten ladestasjon kan det være problematisk å lade bilen når du er hjemme. Har du tilgang til eget strømuttak er det bare å sette opp en ladeboks. En ferdig installert ladeboks koster fra 15 000 kroner og oppover, men det er en engangsutgift som veldig mange sparer inn allerede det første året, avslutter Burås

Mer fra Dagsavisen