Nyheter

Etterutdanningsboom blant lærerne

Kunnskapsdepartementet melder at rekordmange lærere har søkt videreutdanning i 2019.

Ifølge en pressemelding har over 11.000 lærere søkt om videreutdanning i år, mer enn 1.100 flere enn i 2018.

– Jeg er veldig fornøyd med det rekordhøye søkertallet i år. Når flere lærere får faglig fordypning skaper vi en bedre skole, der kompetente og engasjerte lærere får elevene til å mestre og lære mer, sier kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner (H) i pressemeldingen.

Nesten 600 fra Østfold

Blant de kommunalt ansatte lærerne i Fredrikstad har 117 sendt inne en søknad om faglig påfyll, mens tallene for Råde og Hvaler viser 12 fra hver.

I tillegg kommer 11 lærerer fra ulike private skoletilbud i området.

Østfold sett under ett har 587 lærere vist interesse for å etterutdanne seg i 2019, en solid økning fra 524 i fjor.

Skoleeiers ansvar

Siden 2014 har over 27 000 lærere fått tilbud om videreutdanning, men fortsatt er det over 25 000 lærere som ikke oppfyller kompetansekravet i matematikk, norsk og engelsk.

Det er skoleeierne som har ansvar for at lærere har faglig fordypning i fagene de underviser i og når kompetansekravene innen 2025. I år er det satt av om lag 1,6 milliarder kroner til videreutdanning.

– Et av regjeringens viktigste bidrag for å skape en bedre skole for elevene, er den historiske satsingen på videreutdanning. Lærere som har tatt videreutdanning mener elevene deres lærer mer, og at de selv har blitt mer engasjerte og bedre til å undervise. Å videreutdanne flere lærere er et viktig tiltak for å sikre at flere elever får tidlig og god oppfølging, utdyper Sanner.

Årets søknadsfrist gikk ut 1. mars, og innen 15. mars må skoleeierne godkjenne søknadene fra sine lærere, før de kan gå videre i opptaket til de enkelte videreutdanningstilbudene.

– Jeg håper at kommuner, fylkeskommuner og eiere av private skoler godkjenner flest mulig søknader innen fristen, slik at lærere som trenger faglig påfyll får det. Jeg er opptatt av at skoleeierne holder trykket oppe for å nå kompetansekravene, sier Sanner.

Tre fag dominerer

Søkertallene viser at det er matematikk som er det mest populære faget å søke om videreutdanning i, med 2.129 søkere på landsbasis. Deretter kommer norsk og engelsk, med henholdsvis 1.640 og 1.613 søkere.

Også i Østfold er det disse tre fagene som har tiltrukket seg flest interessenter.

Mer fra Dagsavisen