Dilla på RC

To kvelder i uka møtes entusiaster i alderen 10 til 70 for å kjøre radiostyrte biler.

Tekst og foto Rune Gråbein Svendsen

Denne uka har Halden 24 besøkt Halden RC klubb i Niels Stubs gt. 5, tvers over for bakgården til Røde Kors.

Klubben har treff her hver tirsdag og fredag, fra klokka 16.30 - 23.00.

– Her er stemningen på topp og er det bra med folk her, hender det at vi også kjører til kl. 01.00 - 02.00, sier John Molands og serverer en rykende varm kopp kaffe.

Foto: Rune Gråbein Svendsen
Håvard Johannessen til venstre, John Molands og Christian Dahl Hansen.

Fra 10 til 70+

Halden RC klubb har full-medlemskap eller basis medlemsskap.

– En med full-medlemsskap betaler en månedskontigent  og har fri tilgang til lokalene, mens en med basis medlemsskap betaler en års-kontigent og har tilgang til lokalene på tirsdager og fredager, forteller Molands.

Hva er gjennomsnittsalderen her i RC klubben?

– Vi er alt fra 10 år til 70+, sier John smilende og ser bort på Håvard.

Foto: Rune Gråbein Svendsen
Radiostyrte biler i mange varianter

Du trodde kanskje at en radiostyrt bil bare var av en type?

Det var iallefall det Halden24s reporter trodde, men neida;

En radiostyrt bil (RC) er en motorisert modellbil som styres ved hjelp av radiokontroll.

Radiokontrollen sender radiosignaler til bilens radiomottaker, som igjen kontrollerer aksellerasjon, brems og styring.

Å bygge, kjøre og modifisere radiostyrte biler er en hobby for mange entusiaster i alle aldre verden over.

Man refererer ofte til skala (for eksempel 1:8), når man snakker om radiostyrte biler.

Dette, sammen med motorytelse, danner også basis for klasseinndelingen i konkurranser. Innenfor hver kategori konkurreres det gjerne med både standardbiler og biler modifisert etter visse regler.

Foto: Rune Gråbein Svendsen

Buggy, monstertruck, driftebil, deathmatch og truggy

Ordet "radiobil" er samlebetegnelsen på en mengde ulike typer RC-biler, bygd for bane eller terrengkjøring.

Med sitt lave tyngdepunkt og røffe dekk er buggyene raske med god kontroll både på humpete offroadbaner og på flat mark. De vanligste klassene er 1:8 og 1:10, med både nasjonale og interasjonale konkurranser.

Når man er over i "Monster-klassen" snakker man om biler med virkelig store hjul og stor bakkeklaring. De tar seg godt frem i røft terreng, og passer også best der. På flat mark velter de vanligvis lett. Dette er ofte favoritten til nybegynnere.

I tillegg finnes det mange andre varianter, som touringbil eller rallybil. For den som kan mye om slikt er det altså bakhjulene, som skiller de to - med såkalte «driftedekk» som er laget av hard plast. Dette gjør at bilen er lett å få skrens med, da det ofte er "status" innen "faget" å kunne mestre en bil i lange svingskrenser.

Foto: Rune Gråbein Svendsen

Deathmatch-bilene er laget for å konkurrere med andre biler på en lukket bane. Disse kan for eksempel være utstyrt med farlig verktøy, pigger, eksplosiver, flammekastere, vinkelslipere, slegger eller lette skytevåpen. De er kun laget for å ødelegge motstanderne sine biler, da dette er en slags «kongen på haugen»-aktivitet.

Dette er vanlig i USA der rike spillere bruker mye penger på forbedringer og reparasjoner av sine biler. Disse spillerne pleier å ha sponsorer som finansierer reparasjoner etter skader og andre utgifter.

Bilene blir laget i sterke materialer som fungerer som panser for å gjøre dem vanskeligere å ødelegge. Slike biler er ulovlige Norge, Sverige og en rekke andre land av åpenbare grunner.

Biltypen "truggy" er en mellomting mellom monstertruck og buggy, og  i tillegg har man touring-bilene for banekjøring.

Legg også merke til at det både finnes RC-biler med nitro- og elektromotorer.

Foto: Rune Gråbein Svendsen

Bygger bilene selv

– De fleste kjøper sin første bil ferdig bygd, men vi bygger selv, sier Håvard Johannesen og John Molands.

Det har blitt vanligere med mini- (ofte 1:16 og 1:18) og microutgaver (ofte 1:20, 1:24 og 1:36) av mange biler. De fleste er elektro, men det har begynt (januar 2006) å komme nitrobiler ned i 1:18 skala.

Hvordan er en nitro bil kontra en elektrisk bil?

– Nitro har en glødeplugg akkurat som en dieselbil,og man må gløde før man starter motoren. Blir ikke den samme følelsen å kjøre med el biler ute, da motorlyden mangler. Allikevel går flere og flere over til el-biler, forteller Molands.

Har karosseritype noe å si på bruken?

 – Nei, det har det ikke. Det er fritt frem, men det har jo selvsagt med skalaen (størrelsen) å gjøre.

HPI bilene blir anbefalt mye - hva er spesielle med dem?

– Man får mye for pengene, og i stor skala er det mye HPI.

Foto: Rune Gråbein Svendsen

Helårs hobby

Halden RC klubb har ingen fast utendørsbane, forteller Molands.

– Vi kjører ikke på noen faste plasser utendørs, men vi kjører i pukkverket i Berg og i sandhøla på Øberg. I tillegg har vi en crawlerbane i uthuset, som er en slags terrengbane med hindringer (bildet over).

I vinterhalvåret er det mange RC-bilfans som søker innendørs, og kjører 1:10 touring på teppebaner.

Innendørs brukes kun elektromotor om det ikke er installert godkjent ventilasjon i bygget.

På banen kan de nå hastigheter opp til 100 km/t eller mer. Disse bilene er uegnet for grov og humpete asfalt, sand, grus eller snø.

Les mer om RC-klubben og hvordan du kommer i kontakt med dem på deres Facebookside her