Nyheter

Dette blir en elektrisk bestselger

Den nye Nissan Leaf er en garantert bestselger i det norske markedet. Over 30.000 nordmenn kjøpte forrige utgave, og den nye utgaven er bedre

Hvis noen skulle være i tvil, så har elbilene kommet for å bli. Det er Nissan Leaf det kanskje aller beste beviset på. For dette er den første elbilen som kommer i andre generasjon, riktignok fortsatt basert på første generasjon, men likevel i en så massiv facelift at det føles som en helt ny bil.

Det er også en bil som har en diger kundemasse allerede. I Norge er det solgt langt over 30.000 eksemplarer av forrige utgave, og på verdensbasis rundt 300.000.

I tillegg er bilens ytre et viktig signal. Da Leaf kom i 2011, var det med en pussig design. Bilen skulle skille seg ut, slik at omverdenen la merke til at det kom en elbil. Nå har Nissan tonet dette kraftig ned. Nye Leaf ser temmelig normal ut, det er ikke lenger en bil som i all hovedsak retter seg mot treklemmere og folk som bare spiser økologiske grønnsaker. Det er en bil for de store massene.

Råd fra eierne

Nissan sier svært mange av forandringene er gjort etter råd fra eierne av den første Leaf-generasjonen. Det betyr at bagasjerommet er blitt større, fra 350 til 435 liter, og ladeluken foran er flyttet høyere opp. Innvendig har man laget et langt streitere oppsett, men tatt med noen elementer fra forrige utgave, som den lille girspaken. Kvalitetsfølelsen innvendig har steget noen hakk.

Et av målene med den nye bilen har vært å holde kostnadene nede, og den er knapt dyrere enn bilen den erstatter, selv med et kraftigere batteri. For å klare dette har produsenten blant annet droppet justerbart ratt i lengderetningen. Dette kombinert med seter som er plassert ganske høyt, gjør at man ikke sitter særlig godt.

En nyhet Nissan går høyt ut med, er det som kalles «E-pedal». Med den aktivisert skal man, ifølge reklamen, kunne kjøre med bruk av kun én pedal. I praksis er det en smart vri på bremseregenerering, som man også finner i andre elbiler. Når man slipper opp gasspedalen, bremser bilen – ikke brått, men merkbart. Under bykjøring kan man, med litt god avstand til bilen foran, la den bremse helt ned uten å være borti bremsepedalen. Det som skiller systemet fra andre biler, er at den blir stående uten at man trenger å være nær bremsen.

Når kulda setter inn

I tillegg har bilen et selvkjøringssystem basert på avstandsmåling og kantmerking. Som de fleste slike systemer ber bilen sjåføren ta i rattet igjen etter cirka ti sekunder, og det er omtrent like vinglete som andre.

Største batteripakke som var tilgjengelig i forrige utgave, var på 30 kWt, i den nye er det 40 kWt. Det gir både en kraftigere motor og bedre rekkevidde. Rekkevidden er økt med vel 30 prosent og skal være på 27 mil i den virkelighetsnære WLTP-syklusen. I vintermiljø foreslo bilen 20 mil, men underveis i sprengkulda skulle det vise seg at den mistet litt selvtillit og reduserte dette til 15 mil.

Noe som er ganske snaut. Og problematisk når man bor uten mulighet for hjemmelading. Poenget med rikelig rekkevidde i det daglige er egentlig ikke at man kan kjøre langt, men å slippe å lade bilen hver gang man parkerer. Med så begrenset rekkevidde får man fort ladestolpeangst. I stedet for en fredelig ettermiddag foran peisen ble det ble noen turer ut for å spore opp lademuligheter. Når det en gang blir varmt igjen, og 27 mil lyser opp på displayet, blir historien en helt annen.

Ikke så imponerende

På veien kjenner man at det er en bil som trives best med en typisk elektrisk kjørestil. Selv om det er bra trøkk under akselerasjon, så er styring og oppsett laget for jevn kjøring. Styreresponsen er kvikk, men ullen, og bremsene har en litt snodig svampete følelse. Samtidig leverer bilen en bedre kjøreopplevelse enn forgjengeren. Fjæringer og dempere er satt opp for en komfortabel tur, og de takler også svinger og ujevn asfalt. Det har blitt en mer moden og moderne bil, med en drivlinje som er seriøst raskere enn tidligere. Null til hundre-tiden er flere sekunder bedre. Om denne bilen ikke akkurat er sporty, så leverer den god elektrisk respons, slik man nå forventer i disse bilene.

I Norge er Leaf en garantert suksesshistorie. Nissan har god produksjons- og leveringskapasitet og et system som har lang erfaring med elbiler. Samtidig føles det som Nissan, verdens største elbilprodusent, kunne ha rullet ut noe som satte en høyere standard enn dette.

Tekniske data: Nissan Leaf Tekna

Pris: 284.000,-

Pris testbil: 314.660.-

Motor: Elmotor. 150 hk. 320 Nm

Batteri: Li-Ion. 40 kWt

Toppfart: 130 km/t

Forbruk: 1,5 kWh/mil

Rekkevidde: 270 km (WLTP).

Mål (LxBxH): 4490 x 1790 x 1540 mm

Bagasjeplass: 420 liter

Vekt: 1995 kilo

(Undersak 2) Pluss og minus

+

God pris

Bra med innvendig plass

Bedre utseende

Fortsatt ikke nok rekkevidde

Sittestillingen

Mer fra Dagsavisen