Nyheter

Designpris til Bård Eker og Redningsselskapet

Redningsselskapet og Eker Design mottok onsdag merket for god design, DOGA-merket, for redningsselskapets nye skøyte-klasse, Staff-klassen.

Båten som er verdens raskeste redningsskøyte er utviklet i tett samarbeid med Redningsselskapets maritime avdeling, den kjente, norske designeren Bård Eker og Fredrikstad-bedriften Hydrolift, og er en 100 prosent norskprodusert redningsskøyte, skrives det i pressemeldingen.

– Denne redningsskøyta er helt unik, og et resultat av et godt og konstruktivt samarbeid mellom Eker design, Hydrolift og redningsselskapet. Skøyta er ikke bare verdens raskeste redningsskøyte med en toppfart på over 42 knop, men er også en topp moderne og ikke minst veldig vakker redningsskøyte, sier direktør for innovasjon og IT i Redningsselskapet, Martin Fuhr Bolstad.

– Kravet til funksjonalitet og beredskap er under konstant utvikling. I den forbindelse er fart et viktig element. Det var i så måte viktig for oss å utvikle en rask redningsskøyte, som kunne fungere i den kystnære beredskapen og som kunne ha en kort og responstid når uhellet er ute, sier Fuhr Bolstad.

Redningsselskapet har i dag 50 redningsskøyter i beredskap. 25 av disse driftes av frivillig sjøredningskorps. Så langt er to Staff-skøyter satt inn i beredskap. Redningsskøyta «Einar Staff sr.», som drives av det frivillige sjøredningskorpset i Oslo og RS «Jens Bye», som drives av korpset i Trondheim. Den tredje redningsskøyta i denne klassen vil bli levert første halvår 2018, med base i Lillesand.

– Skøyteklassen har fått sitt navn etter donator Einar Staff jr., som gjennom sin generøse donasjon og sitt engasjement har gjort utviklingen og produksjonen av denne skøyteklassen mulig. Det er derfor ekstra hyggelig at Einar kunne være med oss på scenen i dag, sier Fuhr Bolstad.

Mer fra Dagsavisen