Denofa-arbeidere gikk aldri ut porten i skinnet fra et neonlys!

Leder: Denofa-Lilleborg var alltid ansett som en trygg og god arbeidsplass – men kjeledress, ståltermos og neonlys? Nei, da skyver vi en nær industrihistorie for langt ned i designskuffen! skriver redaktør Tomm Pentz Pedersen.

Ved første øyekast virker det ikke sjenerende, lysskiltet elektroinstallasjonsfirmaet Bravida har montert på veggen til Hydrogenfabrikken på Øra. Men når mørket kommer sigende og lyset slås på, får naboene reklamen bokstavelig talt rett inn i stua – og det uten å ha slått på noen av kongerikets reklamefinansierte tv-kanaler. – Det er nesten så jeg drømmer om Bravida når jeg går og legger meg, sier borettslagsleder Arthur Bergersen......dog med et smil om munnen. 

Det positive i denne saken er at avdelingssjef Bent Lislerud i Bravida Fredrikstad har som mål at firmaet skal ha et godt forhold til sine naboer – og at han gjerne går i dialog om skilt og lysstyrke. Vi tar det derfor for gitt at Bravida nå justerer og tilpasser lysstyrken på skiltet slik at lyssettingen er innenfor regelverket. I Askim kjemper også Lise Gundersen mot lysstøy. Rett utenfor stuevinduet har varehuskjeden Jula montert opp et stort lysende logoskilt. Neonrødt på kvelden gir virkelig et ubehagelig skinn i stua hos den 76 år gamle kvinnen.

Selv om naboene til det tidligere store fabrikkanlegget på Øra gjennom årene nok har følt mer ubehag av lukt - og klesvask som ikke kunne henges på snora når Denofa-Lilleborg kvernet enorme mengder soyabønner og copra gjennom produksjonen – enn kraftige lysskilt, er det akkurat her vi er ved utfordring II når det gjelder Bravidas 2019-skilt. Det er ikke bare størrelsen på skiltet, selv om det er ørlite for stort og faller dermed inn under søknadsplikt, men også utformingen som må endres. «Gårdeier» Pål Tandberg i Fredrikstad Innovasjonspark bør se utenfor Øraveien 2 og sjekke hvordan nye skilt på andre gamle industribygg ivaretar historien - og samtidig viser at det er ny næring innenfor veggene. 

Denofa-Lilleborg var alltid ansett som en trygg og god arbeidsplass – men kjeledress, ståltermos og neonlys? Nei, da skyver vi en nær industrihistorie for langt ned i designskuffen