Familien Hvidsten er en av flere lokale korn-leverandører til Borg Bryggerier.

Borg brygger øl kun fra lokalt og norsk korn

I løpet av dette året skal 900 tonn korn fra Østfold bli til ca. 4,8 millioner liter øl. For nå brygges alt Borg øl utelukkende på norsk korn.

Pressemelding

Sammen med en total oppgradering av det tradisjonsrike ølmerkets utseende og lansering av spesialøl, skal dette styrke merkevaren i den stadig hardere konkurransen med andre norske ølmerker og ikke minst utenlandsk øl.

- Vi er stolte over å være det første norske bryggeriet i nyere tid som brygger alt ølet i en merkevare utelukkende på norsk og lokalt korn, sier merkevaresjef for Borg, Magnus Strømsæther i Hansa Borg Bryggerier.

Vil skille oss ut
- Ved å brygge alt Borg øl på norsk korn, oppgradere hele merkevaren med nytt design og samtidig lansere flere nye øltyper viser vi at vi mener alvor med satsingen vår. Vi ønsker å skille oss ut og gjøre noe unikt i norsk sammenheng, sier Strømsæther.

Unikt i norsk sammenheng er også samarbeidet med Østfoldkorn som har gjort det mulig å få hele Borg-porteføljen brygget på norsk korn. De syv kornbøndene fra Østfold som leverer byggkornet, med daglig leder i Østfoldkorn, Toralf Hvidsten i spissen, mener samarbeidet er meget positivt for landbruket i Østfold.

– Vi er stolte leverandører til ølproduksjonen og mener dette er veldig positivt for landbruket i Østfold og for Hansa Borg Bryggerier, uttaler Hvidsten. Kornbøndene representerer store deler av Østfold, også distriktene rundt Halden og Fredrikstad Bryggeri som ble en del av Borg Bryggerier i henholdsvis 1960 og 1989.

– Vi har bestilt om lag 900 tonn norsk korn for bryggingen i 2017, og synes det er helt fantastisk at vi kan benytte korn fra Østfold til øl fra Østfold, uttaler bryggerimester Åge Willy Olsen. Han sier det har vært en stor glede og utrolig lærerikt å følge kornet fra det ble sådd til han helte det i bryggpannen.

Blir mer attraktiv
Storsatsingen på merkevaren innebærer også en godt synlig oppgradering på emballasjen i tillegg til tre smaksmessige nyheter, hvorav to av dem er spesialøl.

– Det er sterk konkurranse i bransjen og vi ønsker å bli enda mer attraktive, uttaler Strømsæther. Han mener tradisjoner og innovasjoner fint kan gå hånd i hånd, og viser til at den tradisjonelle bruken av Olav den Hellige i Borg-designet nå er modernisert og fremstår mer tidsriktig.

– Det at Borg er først av de store norske ølmerkene i Norge til å brygge alt ølet på norsk korn, og samtidig oppgraderer hele porteføljen med nytt design og lanserer spesialøl, vil styrke den norske og regionale posisjonen vår og gjøre ølmerket enda mer attraktivt, avslutter han.

Spesialøl fra Borg
At alt Borg øl nå brygges på norsk korn betyr ikke at pilsen har endret seg vesentlig.

– Vi brygger etter den samme resepten som før, men benytter nå norsk byggmalt, kan bryggerimester Olsen berolige med. Derimot vil de to nye spesialølene være helt nye smaker for forbrukerne. Det siste året har det nemlig vært jobbet mye med å brygge flere nye spennende øl i Borg-porteføljen som appellerer til en stadig større skare av forbrukere som også vil ha enda mer smaksrikt øl.

I tillegg til et fatøl som ble lansert i mai, kommer nå også en Session IPA og en Citra Blonde. Begge er ølsorter «i tiden» og som passer spesielt godt for perioden vi nå går inn i. Borg Lite relanseres også som glutenfritt.