TV-aksjonen NRK er i år til inntekt for Redd Barnas arbeid for å hjelpe barn i krigsrammede områder. «Sammen kan vi gi over 100.000 barn mulighet til å leke, lære og leve i fred», lyder årets mantra.
Søndag sendes mange tusen bøssebærere ut til norske hjem. Aksjonen foregår også digitalt via Spleis. Fredrikstad er blant kommunene som har fortsatt med heldigital aksjon siden pandemien.
Tradisjonen tro er også skoleelever engasjert i aksjonen gjennom uka, hvor de løper til inntekt for saken. Skolene har opprettet egne digitale bøsser.
– Prøver å gi dem litt ekstra motivasjon
Tirsdag var Sjømannsparken i Fredrikstad full av elever fra Cicignon barne- og ungdomsskole.
– Vi løper for å samle inn penger til barn som trenger det, barn i krig, som trenger hjelp og ikke har den tryggheten og mulighetene som vi selv har. Vi er motiverte for å samle inn mest mulig penger, forteller Yousef Waez (15).
Han trives i rollen som innpisker for de yngre barna før han selv skal legge bak seg runder på parkstiene senere på dagen.
– Jeg har fått i oppdrag fra elevrådet å heie på de andre barna. Det er kjempefint å følge med på dem og prøve å gi dem litt ekstra motivasjon.
– Hjelper det, da?
– Jeg vil si det. Mange skifter fra å gå til å løpe når jeg heier og roper, så jeg håper å få noen ekstra runder ut av dem. Noen trenger den lille dytten i ryggen. Ikke alle vet nøyaktig hva vi løper for, men de er her og deltar, smiler Waez til Dagsavisen.
Les også: Eksperter om Gaza: – Ikke et folkemord
Odd René og FFK
TV-aksjonen har vært arrangert hver eneste høst siden 1974, og har gitt livsviktig hjelp til millioner av mennesker. Totalt har TV-aksjonen samlet inn over ni milliarder kroner, og regnes som en av verdens største innsamlingsaksjoner målt i antall frivillige og innsamlede kroner fordelt på befolkningen.
7.000 frivillige over hele landet organiserer TV-aksjonen gjennom 500 kommune- og bydelskomiteer. 100.000 bøssebærere banker på 2,5 millioner dører én søndag i oktober.
Det er tradisjon at kjendiser og samfunnstopper engasjerer seg i TV-aksjonen, blant annet som ambassadører. I Fredrikstad har man blant andre fått med på laget artist Odd René Andersen, for tiden aktuell i NRK-sendte Stjernekamp.
Andre ambassadører er Borg-biskop Kari Mangrud Alvsvåg og brannbamsen Bjørnis/Fredrikstad brannvesen, i tillegg til Fredrikstad Fotballklubb og håndballjentene i Fredrikstad Ballklubb.
Les også: FFK rykket opp – men Fredrikstad stadion er ikke god nok for Eliteserien
Nytt i årets TV-aksjon i Fredrikstad er at det lokale næringslivet stiller opp i en stafett, der ulike bedrifter utfordrer hverandre til å gi minimum 5000 kroner til TV-aksjonen. Og mens mange av skolene har tatt på seg joggeskoene, gjennomfører de fleste skolene egne undervisningsopplegg denne uka.
– Skolene har også i år virkelig mobilisert. Mange vil arrangere skoleløp til inntekt for TV-aksjonen, som skolene våre alltid viser et stort engasjement for. Det er gøy å se, sier avtroppende varaordfører og aksjonsleder Atle Ottesen.
Ottesen oppfordrer til å støtte bøssene til en av Fredrikstads ambassadører eller bøssene til skolene eller næringslivet.
Les også: Patrick (45) levde på gata i Oslo. Nå er han steadicam-fotograf
---
Om TV-aksjonen
- TV-aksjonen NRK har vært arrangert hver høst siden 1974 og regnes som verdens største dugnad. Totalt har TV-aksjonen samlet inn over ni milliarder kroner.
- I år går de innsamlede pengene til Redd Barnas arbeid for å hjelpe barn rammet av krig og konflikt.
Pengene fordeles mellom prosjekter i Ukraina, Syria, Bangladesh, Sør-Sudan, DR Kongo og Norge, og går blant annet til:
- å gi barn muligheten til å gå på skolen
- å gjenforene barn med familien de har kommet bort fra
- å støtte tidligere barnesoldater
- trygge lekeområder der barn kan utfolde seg
- hjelp til å håndtere vonde opplevelser
- at barn som har flyktet til Norge, får en aktiv fritid
Kilde: TV-aksjonen NRK
---