Nyheter

Treg start for nytt tråkk: – En omstilling for sjåfører og publikum

Før helgen ble taxiholdeplassen i Farmanns gate flyttet til Storgata og Hollendergata. Men lørdag kveld var alt som det pleier utenfor Odds konditori. Forventet, sier nærpolitisjefen.

Fredag 11. november meldte kommunen at taxiholdeplassen utenfor Odds konditori i Farmanns gate ville bli stengt samme kveld. To nye holdeplasser ble satt opp i Hollendergata og Storgata.

Bakgrunnen var at det i lengre tid har vært problemer med lange taxikøer, som førte til at flere av taxiene har stått parkert på fortauet ved krysset i Farmanns gate. Dette fryktet kommunen og politiet at kunne skape farlige trafikksituasjoner.

– Vi har fryktet at det skulle skje stygge ulykker som følge av at myke trafikanter må benytte seg av veibanen, sa Ketil Andersen, konstituert etatssjef for bydrift i Fredrikstad kommune.

Men lørdag kveld var holdeplassen i Farmanns gate full av taxier. Og på fortauet før holdeplassen stod taxier parkert i påvente av å få kjøre inn til tråkket.

Kjapp beslutning

Til Dagsavisen Demokraten forteller etatssjef Andersen at de kjenner til saken, og at de tidligere i dag har vært i møte med politiet om den første helga i prøveordningen.

– Motivet her er å gjøre det tryggere for folk og biler å ferdes i Farmannsgate. Når politiet kommer med alvorlig bekymring for mørkkledde julebordsgjester som må gå ut i gata fordi fortauet er blokkert av biler, så var det noe vi måtte gjøre noe med før julebordsesongen starter. Vi gjorde jo den endringa kjapt, sier han.

Ved krysset i Farmannsgate, utenfor restauranten Tiramisu og nedover, stod taxiene i kø på fortauet lørdag kveld. Dette håper nærpolitisjefen tar slutt med de nye holdeplassene.

Det er i samarbeid med politiet at kommunen har sett på flere potensielle løsninger, og valget falt på midlertidige holdeplasser i Hollendergata og Storgata. Han medgir at det er vanskelig å skulle finne steder som løser absolutt alle utfordringene, men håper at ordet fortsetter å spre seg til taxikundene. Og til taxisjåførene.

– Vi sliter med å komme i kontakt med alle som kjører i Fredrikstad. Vi har kontakt med drosjenæringa, men alle som har løyve i Norge kan kjøre i Fredrikstad. Før kunne man kontakte sentralene og høre hvem som hadde løyve til å kjøre her.

Kommunen har heller ikke penger til å sette vektere ved Farmanns gate om natten for å informere kundene om de nye holdeplassene, og disse faktorene var nok grunnen til at det i helga var «business as usual» i Farmanns gate, tror Andersen.

– Men vil problemet med at taxier parkerer på fortauet forsvinne fordi de skal svinge til høyre ned i Hollendergata istedenfor rett frem til Odds?

– Vi må prøve å få dette til å fungere best mulig. Problemet her er at drosjene ikke har lov til å stoppe der de stopper. Når drosjene tar de sjansene de gjør, så vet de at de bryter trafikkreglene. Og hvis politiet øker tilstedeværelsen der, så får det konsekvenser.

Har tro på nytt tråkk

Nærpolitisjef Even Bae Klund sier de er forberedt på at det vil ta noen helger før det nye kjøremønsteret sitter.

– Det kom fryktelig brått på før helga, så vi var forberedt på at det er en omstilling. Med dette tråkket som har blitt brukt i så mange år, så er det en overgang både for den enkelte sjåfør og selvfølgelig for publikum.

Også Klund får spørsmål om hvorvidt det vil hjelpe på trafikksikkerheten at taxiene nå skal svinge ned mot Hollendergata istedenfor å kjøre rett frem til stoppet utenfor Odds konditori.

– Ja, det er hele poenget. Første del av taxitråkket skal ikke stå i Hollendergata, men i Storgata lenger ned og til høyre, sånn at man fyller opp gata. Dermed burde det være plass til pluss/minus femten biler. Tanken er at det da skal være sjeldnere at man får en «klump» oppe i Farmanns gate.

Han forteller at de har planer om å være til stede for se til at det nye systemet blir overholdt, og at taxiene ikke parkerer på fortauet. De vil nødig måtte begynne å gi ut bøter.

– Vi endrer for å slippe å komme i en situasjon hvor vi må vurdere å bøtelegge, det er ingen som ønsker det. Isteden gjør vi noe med det grunnleggende problemet. Men det er klart, det fordrer at taxinæringa også prøver å finne gode løsninger her, sier han.

---

Regler om stans på fortau

  • Det er aldri lov å stanse verken helt eller delvis på et fortau. Forbudet gis for å sikre fremkommelighet og trygghet.
  • Parkering på fortau kan få store konsekvenser for for eksempel blinde, rullestolbrukere eller personer med barnevogn, fordi man kan tvinge myke trafikanter ut i veibanen.
  • Forbudet gjelder også dersom «du bare skal» hente noe, bære tungt eller slippe av eller på passasjerer.
  • Forbudet gjelder også selv om du bare parkerer bilen delvis inn på fortauet.
  • I sykkelfeltet er all stans forbudt

Kilde: Statens vegvesen

---

Mer fra Dagsavisen