Nyheter

Varsler full framdrift i Intercity-utbygging til Moss – ingenting til planlegging sør for Råde

Regjeringen prioriterer de pågående jernbaneprosjektene i sitt forslag til statsbudsjett for 2023. Hva som skjer med dobbeltsporet til Fredrikstad, og etter hvert Sarpsborg og Halden er fortsatt i det blå.

– Vi har nå seks store utbyggingsprosjekter på de eksisterende InterCity-strekningene. Det viser et høyt aktivitetsnivå sammenlignet med aktiviteten for 10–15 år siden. I den krevende økonomiske situasjonen vi står i, kan vi ikke starte opp nye store prosjekter. Vi må derfor prioritere å videreføre og gjøre oss ferdige med de pågående utbyggingsprosjektene, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) i en pressemelding.

I Støre-regjeringens første statsbudsjettforslag kommer det derfor fram at de neste år prioriterer full framdrift i Intercity-prosjektene til Moss, Tønsberg og Hamar. I tillegg skal Follobaneprosjektet etter planen bli ferdigstilt.

– I 2023 vil det være aktivitet på disse prosjektene: Follobanen, Sandbukta–Moss–Såstad på Østfoldbanen, Drammen–Kobbervikdalen og Nykirke–Barkåker på Vestfoldbanen, og Venjar–Eidsvoll–Langset og Kleverud–Sørli–Åkersvika på Dovrebanen, heter det i pressemeldingen.

Skyves til neste NTP

Det totale anslaget i Samferdselsdepartementets budsjettforslag til prosjekter på Intercity Østfoldbanen og Follobanen er på rundt 3,4 milliarder kroner.

– Tilbudsforbedringen som investeringene skal realisere, er kortere reisetid og mulighet for flere avganger mellom Oslo og Moss, Fredrikstad og Sarpsborg samt kortere reisetid mellom Oslo og Halden.

– Prosjektet Sandbukta–Moss–Såstad omfatter om lag 10 km nytt dobbeltspor og ny stasjon i Moss. Planlegging av togparkering sør for Moss prioriteres også. Når prosjektet vil bli ferdig, er usikkert. Det er også usikkert om vedtatt kostnadsramme er tilstrekkelig. Det arbeides med å etablere en ny plan for arbeidet fram til ferdigstillelse av prosjektet, for å redusere usikkerheten i prosjektet, opplyses det fra regjeringshold.

Når det gjelder dobbeltsporstrekningen videre sørover fra Haug i Råde til Seut i Fredrikstad, er denne ikke nevnt konkret i budsjettforslaget. Men det skrives følgende under overskriften «Transportbehovet i Nedre Glomma»:

– Det legges opp til å fremskaffe et beslutningsgrunnlag for prioritering inn mot neste Nasjonal transportplan (NTP) knyttet til transportbehovet i Nedre Glomma-regionen til Fredrikstad og Sarpsborg. Det skal utredes tilbudsbaserte effektpakker som gjør det mulig å redusere utbyggingskostnader, frigjøre areal raskere og få et bedre samsvar mellom togtilbudet og behovet i Nedre Glomma-regionen. Utviklingen av togtilbudet på Østfoldbanens Østre og Vestre linje skal ses i sammenheng.

– Utålmodige på å komme videre

Samferdselsminister Nygårds partikollega, varaordfører i Fredrikstad og leder for Jernbaneforum Øst, Atle Ottesen hadde ønsket seg tydeligere og mer positive signaler fra egen regjering. Samtidig er han ikke overrasket over det som kom fram i budsjettforslaget.

– Jeg tenker at det var som forventet ut fra det som ble sagt på forhånd at ville komme. For vår del er det viktigste nå å være tydelige på de tiltakene vi mener er riktig å prioritere når Nasjonal transportplan skal rulleres, og jobbe med å få dette prosjektet inn der ved første anledning. Det er der føringene legges, og så blir dette fulgt opp med bevilgninger over statsbudsjettet, sier Ottesen.

– Vi hadde ikke forventet den store pengepotten til dette prosjektet nå, men hadde håpet på at det i det minste kom noen signaler i form av planleggingsmidler, slik at framdriften ikke stopper helt opp, legger han til.

Varaordfører i Fredrikstad Atle Ottesens (Ap) første dag på nytt kontor.

Ny NTP skal legges fram av regjeringen våren 2024, ett år tidligere enn de opprinnelige planene. Tiden fram mot dette skal Ottesen & co. altså bruke godt for at ikke jernbaneutbyggingen i ytre deler av Østfold stopper i Moss.

– Det er vel og bra at man nå legger opp til å gjennomføre det som allerede er påbegynt, men det skulle selvfølgelig bare mangle. Det vi er utålmodige på, er å komme oss videre. Sånn det ser ut i dette statsbudsjettforslaget, skjer det ikke noe på den fronten, noe vi hadde håpet at det skulle gjøre, utdyper Ottesen.

Han er nemlig fast bestemt på at kravet om å fortsette Intercity-utbyggingen videre sørover står like sterkt, uavhengig av hvem som styrer landet.

– Vi skjønner at det akkurat nå er en utfordrende situasjon knyttet til krigen i Ukraina og flere andre hensyn, men vi kan ikke fortsette å ha det sånn i årene som kommer, og har klare forventninger til at denne regjeringen leverer varene. Vi er veldig tydelige på at vi ikke stiller noen mildere krav til Jon-Ivar selv om han er «vår egen» statsråd, og lar ikke en mulighet gå forbi til å påminne om dette.

– Vi kommer ikke til å sitte stille og se på at det brukes mer penger på store samferdselsprosjekter andre steder i landet og ikke hos oss. Vi har ventet lenge nok, og nå er det vår tur, avslutter Ottesen.

Hold deg oppdatert. Få daglig nyhetsbrev fra Dagsavisen






Mer fra Dagsavisen