Nyheter

Statsbudsjettet: Ikke satt av penger til mudringen ved Borg Havn

Ut i fra budsjettforslaget vil regjeringen bruke 328 millioner på å tilrettelegge for sjøtransport ved havner i fra sør til nord. Borg Havn er ikke blant dem.

– Regjeringa er opptatt av trygghet og rettferdig fordeling, å legge til rette for en effektiv og trygg sjøtransport og å sikre videre utvikling av fiskeriavhengige kystsamfunn. Derfor prioriterer regjeringa utbedringer i farvann som reduserer faren for ulykker, gir bedre framkommelighet for skipstrafikken og reduserer seilingsdistanse, sier fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran (Ap) i en pressemelding.

Både innseiling i Hammerfest og Kragerø prioriteres, sammen med farvann i Narvik, og Vågal og Hadsel.

På Kystverkets hjemmeside står det følgende:

«Prøvemudringen er finansiert over statsbudsjettet for 2022. Det NTP-vedtatte prosjektet starter høsten 2023, forutsatt at tiltaket får bevilgning over statsbudsjettet.»

Men Borg Havn nevnes altså ikke i budsjettforslaget.

Oppgitt

– Jeg synes det er uheldig. Dette begynte for mange år siden. Den feilen man den gang gjorde, ser vi gang på gang. Vi tar i så veldig når vi skal gjøre noe, istedenfor å ha en prioritert rekkefølge, sier en oppgitt Erik Skauen (MDG).

Han tror at dersom det hadde vært vilje til å prioriterte hardt i sin tid, ville vedlikeholdsmudringen allerede vært på plass.

– At det ikke foreligger penger i det hele tatt til Borg Havn nå, det er uheldig for Fredrikstad og havna. Og når det kommer til den andre debatten, sjødeponi eller landdeponi, så må det jo settes av så mye penger at massene kan settes på land, sier han.

Kystverket holder på planene

Senioringeniør i Kystverket, Olof Martin Fransson, forteller at de ikke gjør noen endringer slik situasjonen er nå.

– Det er regjeringens forslag til statsbudsjett, og perioden nå fremover er alltid spesiell fram til det blir klubbet i Stortinget i desember. I denne perioden forholder vi oss fortsatt til planen. Vi noterer oss det som skjer, selvfølgelig, men det er ingen endringer fra Kystverkets side. Blir det bevilget penger, så gjennomfører vi.

Til Fredriksstad Blad tidligere denne uken svarte ikke Fransson direkte på om prøvemudringen vil starte 24. oktober, slik det foreligger i planene. Til Dagsavisen Demokraten tør ikke Fransson å konkludere med oppstartsdato, men forteller at de mest sannsynlig kommer til å avvente til Hvaler har behandlet planen.

– Vi har fått signaler om at Hvaler kommune ønsker å gjøre endelig behandling 3. november. Vi ser på mulighetene for å avvente til det, sier han.

---

Derfor skal det mudres

  • Hver dag renner mer enn 40 lastebillass med løse masser fra Glomma ut i havneområdet og innseilingen til Borg havn. Noen steder er det nå to til tre meter grunnere enn på midten av 1990-tallet.
  • Den stadig reduserte dybden har gjort det nødvendig å sette begrensninger i innseilingen, for å ivareta sjøsikkerheten og redusere risikoen for uhell som kan skade både menneskeliv og miljø.
  • Hensikten med mudringsprosjektet, altså å flytte sand og slam fra havbunnen til et annet sted, er blant annet å redusere sannsynligheten for grunnstøtinger og sammenstøt mellom skip i innseilingen til Borg havn.
  • Prøvemudring starter opp 24. oktober, og skal etter planen pågå i to til tre uker. Hovedprosjektet er anslått å pågå over 16 måneder (to sesonger), med planlagt oppstart høsten 2023.

Kilde: Kystverket

---

Mer fra Dagsavisen