Østre Trøsken bru på fylkesvei 114 er stengt for kjøretøy over 3,5 tonn. Byggeleder og sivilingeniør Vibeke Larsen presiserer viktigheten av at alle respekterer vektbegrensningene på brua.
– Under bruarbeidene blir brua svekket, og den har derfor redusert bæreevne. Norconsult i Trondheim har beregnet hva brua tåler av trafikklast i anleggsperioden, og det er altså kjøretøy med tillatt totalvekt opp til 3,5 tonn. Vi opplever så å si daglig at sjåfører av tyngre kjøretøy trosser forbudsskiltene, og kjører over brua. Det kan i verste fall føre til brukollaps. Det disse sjåførene gjør er farlig, både for de som jobber på brua og andre for trafikanter, sier byggeleder Larsen til Dagsavisen Demokraten.
Ny totalstenging
I perioder må brua stenges for all trafikk. Nå gjennomføres det igjen en totalstenging av brua – fra 9. september klokka 09:00 til 12. september klokka 09:00.
– Det vil bli flere perioder med helt stengt bru i løpet av anleggsperioden. For tiden jobber vi med å etablere samvirke mellom betongdekket og stålbjelkene, og denne jobben skal utføres i fire etapper. Vi er ferdige med første etappe, og jobber nå med andre etappe som skal støpes i 9. september. Brua må stenges helt under støping, og fram til betongen har oppnådd en bestemt fasthet (normalt vil vi oppnå denne fastheten etter tre døgn), forteller byggeleder Vibeke Larsen.
– Når blir den neste totalstengningen etter 9. til 12. september?
– Datoene er ikke bestemt ennå, men entreprenørene bruker cirka 1,5 til 2 uker per etappe. Hvis det ikke skjer noe uforutsett, blir det støp av tredje etappe og stengt bru i en periode på tre døgn i uke 38, svarer Larsen, og legger til:
– Utover høsten og vinteren vil det vil bli flere stengte perioder, men da blir brua trolig kun stengt i ett døgn av gangen.
Økt kjøretid til Sykehuset Kalnes
I totalstengte perioder må også utrykningskjøretøy velge alternative ruter.
– Det stemmer. Når brua er helt stengt, er den stengt for alle kjøretøy – også utrykningskjøretøy. VTS (veitrafikksentralen) blir varslet hver gang brua skal stenges, og utrykningskjøretøy får informasjon via VTS. For ambulanse som skal til Kalnes fra Indre Østfold er omkjøringen via Råde/Missingmyr – normalt er det cirka fem minutter lengre kjøretid via Missingmyr enn via Trøsken, forteller byggeleder Vibeke Larsen i Viken fylkeskommune.
[ Vegvesenet stenger 14 trebruer etter kollapsen ved Tretten ]
– Har totalstengningene skapt problemer?
– Jeg har ikke fått noen melding om at det var spesielle problemer i siste periode brua var helt stengt. Det var satt opp skilt med hvilke datoer brua skulle stenges i de aktuelle kryssene ved Grålumveien (fv. 118) og Svinndalveien (fv. 115). I tillegg var det skiltet at veien var stengt noen hundre meter før brua, og det skiltet sto midt i veien med blinkende lys. Noen få biler kjørte likevel forbi alle skiltene, og helt fram til sperringen foran brua – men de måtte da snu og kjøre tilbake, svarer Larsen.
Forsterkning og vedlikehold
Arbeidene som gjøres på brua som krysser sundet mellom Mingevannet og Vestvannet på fylkesvei 114 i Sarpsborg kommune, tilsvarer arbeidene som ble gjort på Fredrikstadbrua. Det er forsterkning og vedlikeholdsarbeider som utføres, avslutter byggeleder Vibeke Larsen:
– Brua blir forsterket ved at det etableres samvirke mellom stålbjelkene og brudekket i betong, og stålbjelkene blir forsterket ved at det blir skrudd på ekstra stålprofiler i midtspennet og over aksene. I tillegg blir eksisterende bjelkeskjøter forsterket, og stålfagverket mellom bjelkene blir bygget om. I tillegg til at brua forsterkes, skal det utføres vedlikeholdsarbeider som: ny overflatebehandling av alle stålkonstruksjoner, betongreparasjoner på bruoverbygningen, pilarene, landkarene og kantbjelkene, nye fugekonstruksjoner, ny membran og nytt slitelag (asfalt).
Hold deg oppdatert. Få daglig nyhetsbrev fra Dagsavisen