– Europa leder nå an i batteriindustrien, og EU har ekstremt høye ambisjoner om å bygge en hel verdikjede fra bærekraftig mineralutvinning til produksjon av battericeller og -pakker, og også resirkulering av batterier. Da er jeg opptatt av å vise til visepresidenten at vi har dette i Norge allerede, sier en entusiastisk næringsminister Jan Christian Vestre (Ap) til Dagsavisen Demokraten.
Mandag hadde han med seg en delegasjon fra Europakommisjonen (EUs «regjering», journ.anm.), med visepresident Maros Sefcovic i spissen, til Hydrovolt som holder til i Fredrikstad. Besøket var det eneste som var lagt inn i timeplanen under Sefcovics travle Norgesbesøk foruten møter i Oslo, og det var ikke tilfeldig at turen gikk akkurat dit.
– Vi har mineralutvinning, store forekomster av sjeldne jordarter som vi trenger til det grønne skiftet, vi produserer batteriene og nå har vi også åpnet Europas største anlegg for resirkulering av brukte bilbatterier. Det er viktig for meg at Europakommisjonens visepresident ser dette med egne øyne, det er ikke science fiction eller noe langt der framme, dette skjer nå og kan skaleres opp, sier Vestre.
95 prosent kan brukes igjen
Hydrovolt åpnet sitt anlegg på Øra i midten av mai. Her demonteres brukte batterier fra elektriske kjøretøy, før de sendes videre til knusing slik at mest mulig av materialene kan gjenvinnes.
Under sin presentasjon til de prominente gjestene kunne selskapets administrerende direktør Peter Qvarfordt blant annet fortelle at de gjennom nye og høyteknologiske løsninger klarer å gjenvinne hele 95 prosent av batteriene, vesentlig mer enn det som har vært mulig å få tilbake i markedet tidligere.
– Det vi ønsker å oppnå er en bærekraftig resirkulering av batterier, som vi anser som det viktigste for industrien i dag og for framtida, fortalte han til den beslutningstunge forsamlingen.
Dette er et forbildeprosjekt ikke bare i Europa, men i verden, for hvordan det skal gjøres.
— Jan Christian Vestre, næringsminister (Ap)
Det er anslått at det vil være 8,4 millioner elektriske kjøretøy på europeiske veier i 2030. Per i dag har anlegget i Fredrikstad kapasitet til å resirkulere rundt 25.000 elbilbatterier årlig, men Hydrovolt har allerede tydelig ambisjoner om å vokse.
– Setter man det i et annet perspektiv, ble det solgt 25.000 elektriske biler i Norge i løpet av én måned tidligere i år. Derfor trenger vi å oppskalere, for at dette skal kunne fungere, utdyper Qvarfordt overfor Dagsavisen Demokraten.
[ Drivstoffkjede åpner stasjon nummer fem og seks (+) ]
Hindringer på veien
Nylig kunne Fredriksstad Blad melde at selskapet vant Energi Norges Fornybarpris 2022 for sitt arbeid, og Qvarfordt mener både denne typen oppmerksomhet og mandagens besøk bidrar til å få fart på en veldig viktig jobb som venter.
– Det er veldig gøy at de er interesserte i vår prosess, og det vi forsøker å få til og skape i resirkuleringsbransjen. Nettopp dette med å ta opp batteripakker, få de tilbake til en form for black mass (de aktive batterimaterialene som nikkel, kobolt eller litium, journ.anm.) og gjøre dem til nye batterier, sier han.
Den administrerende direktøren hadde imidlertid også noen utfordringer til de besøkende politikerne og byråkratene fra kontinentet. Blant annet pekte han på at ulike regler og lover innad blant EU-landene skaper hindringer for å få sendt batterier til resirkulering på tvers av landegrenser.
– Jeg tror det var viktig at vi fikk både EU-kommisjonens visepresident og Vestre på besøk, slik at vi får dette på kartet. Det er et umodent marked per i dag, som gjør at det finnes rene handelshindringer der vi ikke kan teste våre prosesser tilstrekkelig, eller hjelpe våre kunder og leverandører med å bli kvitt det problemet de faktisk har i dag, sier Qvarfordt.
EU jobber for tida med å finne en regulering av dette markedet for å sikre at de gjenvinnbare og verdifulle råvarene ikke sendes ut av Europa, uten at det oppfattes som eksportrestriksjoner. Hydrovolt-direktøren var også opptatt av at aktørene de konkurrerer med utenfor Europa kanskje ikke har den helt samme tilnærmingen til faktorene hans selskap legger vekt på.
– Det å skape noe nytt som er bærekraftig, utslippsfritt, arbeidsmiljøvennlig, men også kostnadseffektivt er veldig vanskelig i et nytt marked med en ny teknologi og nye løsninger. Det er noe som må jobbes med for å skape et bærekraftig marked sammen, sa Qvarfordt under presentasjonen.
[ Hevder at asbestholdig betong ligger nedgravd på industrifelt (+) ]
– Pionerbedrift
Både visepresidenten og resten av delegasjonen fra EU lyttet svært interessert når Hydrovolt la fram sin forretningsmodell.
– Nå som det blir flere og flere elektriske kjøretøy som både blir produsert, men også når enden av livsløpet sitt, er dette veldig viktig ikke bare fra et miljøståsted, men også med tanke på sikkerheten rundt forsyning av de kritiske råmaterialene, mener Maros Sefcovic
– De (Hydrovolt) passer veldig godt inn i vår strategi, fordi vi ønsker at hvert batteri i det europeiske markedet skal ha sitt eget digitale pass som viser hvor råmaterialene kommer fra, at de er bærekraftig utvunnet eller resirkulert og hva karbonfotavtrykket er. Vi har nettopp besøkt en virkelig pionerbedrift, og jeg tror veldig mange bedrifter rundt om i Europa og verden vil være veldig interessert i hvordan dette virker. Gjenvinningsgraden på 95 prosent er meget imponerende, og jeg er sikker på at dette er nok en norskutviklet teknologi som vil bli veldig etterspurt, sier han videre.
Tema for Sefcovics besøk her til lands er videreutvikling av Norges strategiske industripartnerskap med EU, og blant annet hvordan samarbeidet på batteri- og råvarefeltet kan styrkes.
– Vi har EØS-avtalen som ligger i bunn, et bra rammeverk, men det er ikke tilstrekkelig for at Norge skal være godt posisjonert inn i det enormt store grønne skiftet som skjer i Europa. Den norske regjeringen har derfor tidligere tatt initiativ til dette industrielle partnerskapet med EU, som de også er veldig opptatt av å få på plass, der vi nå identifiserer områder av stor betydning for vårt samarbeid, sier Jan Christian Vestre.
– Det er mineralutvinning og batterier, men det kommer til å komme flere ting også – på energisektoren, karbonfangst og- lagring, hydrogen, flytende havvind og så videre. For vår del handler det rett og slett om å posisjonere Norge godt for å bidra til at Europa når sine ambisiøse energiomstillingsmål, og så er jeg selvfølgelig opptatt av at vi også sikrer kontrakter til norske selskaper som kan levere inn i de europeiske verdikjeden, legger han til.
[ Størrelsen er viktig når bobilfamilien Agerup skal rulle (+) ]
Vil se på regelverket
Næringsministeren legger heller ikke skjul på at han er stolt og imponert over det Hydrovolt har fått til så langt, og ser fram til fortsettelsen.
– Dette er et forbildeprosjekt ikke bare i Europa, men i verden, for hvordan det skal gjøres. Ikke minst at dette er kommersielt allerede nå, altså at resirkulerte materialer herfra er rimeligere for bilbatteriprodusentene å kjøpe enn jomfruelige materialer (nyutvunnede, journ.anm.). Og så er det gøy å høre at det allerede nå er planer om utvidelse, å bygge ut her og øke kapasiteten slik at man kan ta inn flere batterier, fastslår Vestre.
Han er samtidig lydhør for de framtidige utfordringene som ble presentert fra Hydrovolts side.
– Det var også viktig at selskapet fikk formidlet noen av de bekymringene de har på den regulatoriske siden, blant annet rundt dette med å få batteriene hit. Det må være et europeisk regelverk for dette, og EU er også veldig opptatt av strategisk autonomi, at Europa må være mindre avhengige av Kina og andre på disse kritiske råvarene. Så det at vi også passer på at vi beholder de kritiske råvarene i Europa og kan gjenbruke dem her, er veldig viktig, avslutter Vestre.
[ Sigbjørn (30) kuppet Bukta foran nesa på båtgigant (+) ]
Hold deg oppdatert. Få daglig nyhetsbrev fra Dagsavisen
---
Hydrovolt
Samarbeid mellom den svenske batteriprodusenten Northvolt og norske Hydro med mål om å levere bærekraftig resirkulering av elbilbatterier i hele Europa
Pilotanlegget på Øra i Fredrikstad skal resirkulere 12.000 tonn batteripakker årlig, tilsvarende 25.000 batterier til elektriske kjøretøy
Gjenvinner både kobber, plast og aluminium i tillegg til såkalt «black mass» – som inneholder aktive batterimaterialer som nikkel, mangan, kobolt og litium.