Nyheter

Veteranbåten Furus siste reis

I flere år har det ligget mørke skyer over veteranbåten M/S «Furu». Nå avsluttes ferden for det historiske fartøyet, med hugging av skipet.

Krangel om eierskap, pålagte kommunale tiltak og bistand av advokat er utfordringene de etterlatte etter Svein Jensen har kjempet med de siste årene.

Utfordringer og krav til dødsboet

Veteranbåtentusiasten Jensen hadde stor interesse for historiske veteranbåter. M/S «Furu» lå ved Hauge på Rolvsøy før den ble flyttet over elva til en provisorisk brygge ved Sandem på Torp. Her ble båten ofte utsatt for hærverk og ødeleggelser.

Avdøde Svein Jensen hadde gitt veteranbåten «Furu» til Anders Hesse i Danmark, men båten ble ikke formelt overdratt. Dermed engasjerte dødsboet advokat Svein Inge Johansen for å få en juridisk avklaring overfor ny eier, men det strandet.

M/S «Furu» lå lenge ved en provisorisk brygge på Torp.

Samtidig fikk de etterlatte krav fra Fredrikstad kommune om å fjerne båten M/S «Furu» fra den provisoriske brygga på Torp – og truet med tvangsbøter. Etter utallige forsøk på å få noen til å overta båten, frakte den bort og sjekk av mulighet til å løfte den på land på andre siden av elva – har Rolf Jensens sønn innsett at båten må hugges.

– Etter en litt mekanisk forsinkelse fra Borg havn, så ble det en åpning sist fredag. «Furu» er nå på land, og Stene stål har allerede startet huggingen av veteranbåten, sier Rolf G. Soli Jensen.

Les også:

Tror fjerning av veteranbåten M/S Furu kan komme på én million kroner

– Det er nok flere som hadde sett at hun kunne få et annet endelikt enn å «bli spiker»

Livsverket blir spiker

Senest for 14 dager siden var det en interessent på befaring, men denne syntes M/S «Furu» ble et for stort prosjekt. Hva kostnaden blir for slep og løft på Borg havn har ikke Rolf Jensen oversikt over ennå.

– Det dukket opp noen utfordringer underveis i løftet, så vi vet ikke den eksakte kostnaden ennå. Vi estimerer rundt 150 000 kroner.

– Vi er tre arvinger. Da vi overtok dødsboet etter faren vår, så var vi ikke forberedt på at dette med M/S «Furu» skulle bli så langvarig og komplisert, sier sønnen Rolf G. Soli Jensen.

Båten «Furu» var Svein Jensens store prosjekt siden han kjøpte den i 1998. De tre arvingene var ikke forberedt på at båten skulle bli et langvarig og komplisert prosjekt.

– Det er trist å se båten i dagens tilstand, og det er fortvilt at det skulle bli så mye arbeid og bekymring rundt båten etter at far gikk bort, sa Rolf Jensen til Dagsavisen Demokraten i mars.

Gjeldene frist Fredrikstad kommune satte knyttet til pålegget om å heve M/S Furu, og levere den til godkjent mottak, var 1. mai 2022. I brev av 28. april fra kommunen ble fristen utsatt fram til 1. juli. Denne klarte dødsboet å overholde.

«Færgebaad No III» reddet

Et lys i Fredrikstads veteranbåthistorie er likevel Jensens andre prosjekt. Nemlig veteranbåten «Færgebaad No III». Etter intens innsats fra flere som samlet seg om ferja, som trafikkerte på elva i 40 år, ble båten løftet på land i mars 2021, ved Maritime Center Fredrikstad. Fortsatt er framtiden usikker for båten som ble bygget ved Fredrikstad mekaniske verksted i 1892 – men planen er å utarbeide en historisk dokumentasjon og restaureringsplan.

Fra 2013 lå «Færgebaad No III» ved Sandem Gård på Torp. I januar 2021 ble båten slept til Maritime Center på Isegran. Nå står den på land.

Les også:

Håp for veteranbåten «Færgebaad No III» tilbake på elva – som seilende Fredrikstad-historie

Lars Roar (38) hentet veteranbåten faren jobbet på

Fredrikstads 130 år gamle veteranferje er sikret og på land

Reiselivssjef Maya Nielsen: – Veteranferje kan bli en glimrende «badebåt»

Hold deg oppdatert. Få daglig nyhetsbrev fra Dagsavisen







Mer fra Dagsavisen