Solberg-regjeringen innførte høsten 2020 flere liberaliseringer for drosjenæringen. Blant annet ble taket for hvor mange løyver som kan tildeles i ett fylke fjerne. Det betyr at alle som oppfyller et sett med objektive vilkår vil få tildelt løyve. Kravet om å tilhøre en drosjesentral ble også fjernet.
Noen av disse endringene er Støre-regjeringen nå i gang med å reversere – og flere forslag ble tidligere i år sendt ut på høring.
– Samtidig må vi se på de langsiktige utfordringene, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) i en pressemelding.
– Det er i dag mange og svært ulike syn på hvordan et slikt regelverk bør være. Jeg ønsker å sikre forutsigbarhet og unngå behov for hyppige og omfattende regelendringer, sier Nygård.
[ Synder mot krav til taxi: – Sjåfører synes det er ubehagelig ]
Regjeringen har derfor satt ned et utvalg som skal gjøre en «helhetlig vurdering av drosjenæringen». Utvalget skal ledes av Hans Petter Graver, professor ved det Juridiske fakultet ved Universitetet i Oslo.
– En viktig del av arbeidet vil være å vurdere hvordan vi kan få en bedre drosjenæring som gir et godt tilbud til kunder over hele landet, uten at dette er i strid med EØS-avtalen, sier samferdselsministeren.
(©NTB)