Nyheter

SisterSoul kåret til gasellebedrift i 2021

Klesbutikken i Gamlebyen startet som et designkontor. Fem år etter har det befestet sin posisjon som en bedrift i vekst.

I en tidligere versjon av denne saken skrev Dagsavisen Demokraten at SisterSoul er kåret til årets gaselle for 2021. Det riktige er at SisterSoul er en av flere bedrifter som har fått tittelen gasellebedrift 2021.

– På en måte så føler vi at det er en anerkjennelse av at det lønner seg å våge. Å prøve, og å ikke være redd for å gjøre ting annerledes. Følge magefølelsen og gjøre ting man har lyst til, sier Anette Manskow Thorstensen.

Hun driver klesbutikken SisterSoul sammen med Marielle Kolstad Solberg og Emilie Kolstad Solberg, som har utmerket seg som en bedrift i vekst.

For dette får de smykke seg med tittelen gasellebedrift, en utmerkelse som gis av Dagens Næringsliv.

– 2020 var en ting, med covid, men i 2021 så vi ettervirkningene. Vi har jobba mye! Ting kommer jo ikke av seg selv, og det gjør det ekstra gøy å få til, forteller Thorstensen.

Fra designkontor til klesbutikk

En gasellebedrift er en bedrift som har minst doblet sin omsetning over fire år, ifølge Dagens Næringsliv. Det har SisterSoul klart.

– Da vi starta SisterSoul, så var lokalet i Gamlebyen et show room og et designkontor. Så var det mange nysgjerrige som banka på døra og lurte på om de kunne få komme inn og se. SisterSoul shop, som det har blitt nå, har utvikla seg etter kundene og hvordan de har forma oss. Jeg tror ikke vi har noen oppskrift, men vi har funnet noe som er veldig vårs, sier en fornøyd Thoresen.

Hun forteller at de gode kundene de har fått har vært en viktig del av suksessen, men at de i perioder også har måttet ha litt is i magen.

– Det skjer ikke på en, to, tre. Mange ganger har vi følt at vi tar to skritt frem og et tilbake, men så har man troa. Det er en styrke vi har, det er veldig sjelden vi stopper og henger med hodet. Vi snur oss kjapt rundt og ser hva kult vi kan finne på nå, når det stopper opp der, forklarer hun.

– Mer enn et klesmerke

I tillegg til å designe og selge egne klær, selger de også yogamatter, krystaller og eteriske oljer i butikken. Thoresen tror at de når bredt ut på grunn av at de er litt annerledes, ikke på tross.

– Jeg har blitt femti selv, og man må jo klype seg litt i armen når man ser seg i speilet. Men femti år nå, og femti år for tyve år siden, det er forskjell altså. Så det går ikke an å sette en alder på tøyet vårt, og vi har solgt vanvittig med krystaller og saltlamper til ungdom. SisterSoul er ikke definert av hverken type eller alder.

Som grossister har de også en kleskolleksjon som utvalgte butikker får selge. Nå planlegger damene bak SisterSoul å satse enda mer.

– Vi er i gang med et smykkemerke. Vi prøver å ha sånne ting som matcher kolleksjonen, samtidig som det er noe som skal gi en litt dypere mening, det er ikke bare for å se fin og fjong ut. Det handler om å føle seg vel også. SisterSoul er en livsstil mer enn det er et klesmerke, sier Thoresen.



Mer fra Dagsavisen