Kortreist

Turtips: Munken – en Torsnes-klassiker

Fra blanke svaberg omgitt av små furutrær og lyng får vi nydelig utsikt over et herlig, blått hav.

Denne turteksten er tidligere publisert i Linken Raengs bok «Turgleder i Østfold og Bohuslän», og gjengis med tillatelse fra forfatteren og forlaget. Både tekst og bilder er oppdaterte av forfatteren for Demokratens versjon. For flere av Linkens turtips, se bloggen Turperler.

Vi rusler fra parkeringsplassen til sandveien ned mot Langvik, en gammel husmannsplass med låve, uthus og rødmalt våningshus.

Turtips: Munken i Torsnes

Nedenfor plassen strekker engen seg dovent utover mot Langvikskilen, der sjøen glitrer innbydende.

En kort rusletur senere svinger veien inn i skogen, og halvveis oppe i bakken tar vi inn på en velbrukt sti til høyre. Den leder oss oppover og utover fjellet; vi rusler vekselvis inne i skogen og langs kystlinja fram til Askedalen.

Enkelte steder underveis står furuer som har slått ordentlig krøll på seg i årenes løp; det er utrolig at det går an å bli så krokete!

Åpne kystvidder

Stranda nedenfor den gamle husmannsplassen Askedalen er delt i to, med steiner på den ene siden og finkornet sand på den andre.

Vi rusler over stranden bort til båtbua i øst, der tråkket tar oss videre opp i fjellet. Istiden har satt sine spor her: spylerenner som bølger nedover mot sjøen, forteller hvor smeltevannet tok veien.

Turtips: Munken i Torsnes

Vi rusler over fjellet gjennom skogen, og kommer til slutt ut til åpne, blanke svaberg mot øst. Nå følger vi kystlinja videre og nyter utsikten mot blant annet Kirkøy, Singløya og Sverige.

Så er vi framme ved den lange sandstranda i Munken, der bølgene vasker inn over tang og små skjell slik de har gjort i uminnelige tider.

Tid for rast

Solvarmen nytes med niste og en kaffekopp før vi følger stien opp gjennom Hasseldalen til den nedlagte husmannsplassen Munken. Herfra er det fort gjort å komme tilbake til Langvik og utgangspunktet.

Vi følger den brede stien forbi den gamle plassen og opp gjennom kulturskogen. Deretter svinger vi mot øst og går over fjellet der tråkket er bredt og dessuten markeres med steinvarder.

Turtips: Munken i Torsnes

Til slutt rusler vi ned åssiden til en annen gammel husmannsplass, Vrakbauen. Stien munner ut nedenfor plassen, like ved grusveien som tar oss tilbake til Langvik.

God tur!

Turfakta

• Lengde: 6,5 km
  • Tur på skogsstier, grusvei og over fjell, strender og svaberg. Fin tur for godt førlige. Uegnet for barnevogn, de minste blir med i meis.
  • Fine, naturlige rasteplasser mange steder underveis, og rasteplass og utedo ved den gamle husmannsplassen Munken.

Veibeskrivelse

• Med utgangspunkt i fv. 22 mot Øra i Fredrikstad; ta av inn på fv. 107 mot Torsnes.
  • Følg veien fram til skilting mot Humlekjær og sving inn her.
  • Etter omtrent 6 kilometer kommer du fram til en større parkeringsplass på Langvik, på venstre side av veien.
  • UTM 33 N 6562874 Ø 275278.