Nyheter

Full seier til SV om tettere oppfølging av brukerombud-sakene

Mens Ap mener tettere oppfølging av brukerombud-sakene skaper merarbeid for kommunen, synes alle de andre partiene i bystyret det er viktig å bli fortløpende opplyst om hvordan det går med innbyggerne som har bedt ombudet om hjelp.

– Ingen har noen gang tatt skade av kunnskap. Derfor mener vi det er utelukkende positivt at de politiske utvalgene hvert halvår får en rapport fra administrasjonen om hvordan sakene fra brukerombudets årsmelding blir fulgt opp, sier SV-gruppeleder Silje L. Waters etter at hun torsdag fikk med seg hele bystyret med unntak av Ap på et slikt forslag.

Ydmyket storebror

Det er ytterst sjelden at det rødgrønne flertallet i Fredrikstad rakner som det gjorde torsdag. Ap, som har 19 av 53 mandater i bystyret, er som kjent avhengig av støtte fra flere av småpartiene (SV, Sp, Rødt, MDG og Bymiljølista) for å få flertall. Torsdag vendte alle de små storebror ryggen.

– Jeg vil understreke at samarbeidet vi har på rødgrønn side jevnt over er veldig godt. Men denne gangen var vi uenige, sier SV-gruppeleder Waters om den oppsiktsvekkende voteringen.

– Merarbeid?

– Kom det som en overraskelse på deg at Ap ikke ville støtte forslaget om en mer fortløpende oppfølging av brukerombud-sakene?

– Nei, dette visste jeg på forhånd. Men siden vi uansett er selvstendige partier med selvstendige meninger, står jeg på at det var nødvendig og helt riktig å fremme dette forslaget. Vi hører jo år etter år i forbindelse med brukerombudets årsmelding om de samme utfordringene. Det vil si mennesker som sliter med å få sosialhjelpa de har krav på, lang behandlingstid på søknader, eldre som ikke klarer å komme i kontakt med hjelpeapparatet fordi de ikke behersker de digitale løsningene og så videre, sier Waters.

– Hva synes du om at Ap vendte SV ryggen?

– Jeg skjønner ærlig talt ikke argumentasjonen fra Hege Dubec (Ap) når hun hevder at en halvårlig rapportering til utvalgene vil resultere i merarbeid for kommunen. Dette materiellet har administrasjonen lett tilgjengelig hele tida – ingen problem, poengterer Waters.

– Ingen har noen gang tatt skade av kunnskap.

—  Silje Louise Waters (SV)

Ombudsrollen

– Hva godt kan komme ut av forslaget SV fikk full tilslutning for?

– Målet med forslaget er at vi politikerne kan utøve ombudsrollen vår på en bedre måte. Vi vil med en strammere kontinuitet komme tettere på utfordringene. Fikk brukeren «Per» den hjelpa han skulle ha? Hvordan fikk det med familien «Hansens» sak og så videre. Ingen må falle utenfor; vi må være på alle saker. Så dette er ikke noe valgkamp-opplegg, men et ærlig forsøk på å ta brukerne av brukerombudets kontor på større alvor, presiserer Silje L. Waters bestemt.

– Mer tid på rapportering

Ap-politikeren Hege Dubec svarer slik på Demokratens spørsmål om hva ekstra-arbeidet består av:

– Vi ønsker å bruke tida på folk, ikke på rapportering. Du kan tenke deg hvor mange timer ekstra det vil gå med i løpet av en fireårsperiode dersom det skal rapporteres til utvalgene hvert halvår, repliserer Dubec.

– Men er det ikke nødvendig at dere politikerne er så tett på dem som sliter så godt som overhodet mulig?

– Jo, og der jobber jo de ansatte i kommunen med en kontinuerlig oppfølging av brukerombudets saker hele tida. Jeg har stort tillit til at utvalgene selv kan følge dette opp uten at det skal lages enda flere rapporter, hevder Dubec bestemt.


Færre saker i 2020

Brukerombud Barbro Wærnes i Fredrikstad.

– 2020 ble et annerledes og utfordrende år, for oss som for alle andre, uttalte brukerombud Barbro Wærnes til bystyret torsdag.

– Vi har opplevd en nedgang i antall saker, og vi har ikke kunnet bedrive utadrettet virksomhet i det omfanget vi hadde planlagt og ønsket. Men vi har også lært mye. Vi har lært om nye arbeidsmetoder og digitale verktøy, og om hvordan hjemmekontor skaper nye muligheter. Vi har lært oss å samhandle på nye måter både internt og eksternt, opplyste Wærnes og la til:

– Uavhengig av hjemmekontor, ulike restriksjoner og smittevernbestemmelser, har vårt fokus gjennom rapportåret hele tida vært å løse vårt oppdrag på den mest effektive måten, og på lavest mulig nivå. Vårt ansvar for å ivareta brukernes behov, interesser og rettssikkerhet har ikke endret seg med pandemien, men vi har tidvis måtte løse oppgaver på andre måter enn tidligere. Når det gjelder vårt ansvar for å drive med oppsøkende virksomhet overfor eldre, så har flere hjemmebesøk blitt utsatt i perioder. Dette for å beskytte de eldre. Vi vil gjennomføre disse straks denne aldersgruppen er vaksinert, noe de har blitt informert om, poengterte Barbro Wærnes overfor politikerne.

Av årsmeldingen kommer det fram at antallet saker brukerombudet og hennes tre medarbeidere hadde til behandling i 2020 var 692 mot 766 i 2019. Den største andelen saker (121) er knyttet til tjenesten økonomisk sosialhjelp. Som tidligere år er de hyppigste årsakene til at folk tar kontakt knyttet til informasjon og veiledning, rettigheter og avslag. Temaene i årsmeldingen omhandler blant annet situasjonen til familier med barn med funksjonsnedsettelser, samt samhandling internt i kommunen og med andre tjenester. Videre belyses lang saksbehandlingstid ved klage, avlastning, VTA-plasser, TT-kort og NAV sine kommunale tjenester.








Mer fra Dagsavisen