Nyheter

Defekt hjullager kunne ført til brann i trailer

– Jeg er utrolig glad vi fikk stoppet denne, sier fagleder Øyvind Grotterød i Statens vegvesen, som husker godt sist et vogntog ble slukt av flammene på Svinesund.

1 av 2

Da en norsk trailer ble stanset for kontroll ved Statens vegvesens trafikkstasjon på Svinesund tirsdag, ble det oppdaget havari i et av bilens hjullagere. Det kunne endt fatalt, ifølge Øyvind Grotterød, i form av brann eller at hjulet kunne løsnet og truffet en annen bil.

– I dette tilfellet var hjullageret defekt, slik at det oppsto stor varmeutvikling i lageret mens hjulet gikk rundt. Hadde han fortsatt å kjøre ville denne varmeutvikling blitt så vanvittig stor og spredd seg til felg og dekk slik at dekket hadde tatt fyr, forklarer Grotterød til Dagsavisen Demokraten.

Les også: Vogntog med alvorlig bremsefeil var i ferd med å gå i oppløsning

Vogntog slukt av flammene

Veivesenet på Svinesund har faktisk flere ganger tidligere opplevd nettopp brann i tungbiler ved trafikkstasjonen, forteller han – sist gang for fire-fem år tilbake.

– Da ble varmeutviklingen for stor i det vogntoget rullet inn på kontrollplass, og dekket tok fyr mens kjøretøyet sto rolig. Hele vogntoget brant opp, husker Grotterød, som påpeker hvor farlig det kunne blitt med tanke på alt mulig slags gods som fraktes med tungbilene som befant seg ved trafikkstasjonen på samme tid.

Den norske traileren som ble stanset med havari i hjullageret tirsdag, ble tømt og fraktet til verksted.

Les også: Dekket var ikke rundt: – Smeller som en kanonkule

Henger uten brems

Også ved grenseovergangen i Ørje avdekket Statens vegvesen potensielle farer samme dag. Blant annet et svensk vogntog, hvor hengeren hadde en alvorlig skade og følgelig lekkasje på en bremseslange (bildet).

– Det betyr jo at den ikke hadde brems på det hjulsettet, noe som opplagt kunne ført til en stygg ulykke, påpeker Grotterød.

Les også: Trasket over grensa i sprengkulda – med narko i trusa

(Saken fortsetter under bildet)

Foto: Statens vegvesen

Den samme hengeren manglet fire av totalt åtte sikkerhetswirer, som skal sørge for at akslene ikke beveger seg for mye og at ikke fjærputene faller ut. Hengeren hadde også løse støtdempere.

Vogntoget var en av 24 tungbiler som fikk kjøreforbud av de 52 som ble kontrollert på Svinesund og Ørje tirsdag.

Les også: Varebil stoppet med to tonn overlast og knekt ramme

19 gebyrer

Også et polsk vogntog hadde bremsetrøbbel, med luftlekkasje i bremsesystemet på tilhengeren. I tillegg hadde trekkbilen oljelekkasje og vogntoget manglet det meste av lys, ifølge veivesenet, som ga sjåføren en mangellapp med krav om utbedringer.

35 slike skritflige pålegg ble skrevet til sammen. For øvrig resulterte tirsdagens kontroller i fem gebyrer for dårlige dekk, sju gebyrer for overlast og ytterligere sju gebyrer for andre forhold.

PS! Du leser nå en åpen artikkel. For å få tilgang til alt innhold fra Demokraten og alle Dagsavisens utgaver, se våre abonnementstilbud her.