Nyheter

Kommunen ser på muligheten for mer plass til sykkel i Storgata

Fredrikstad kommune skal de kommende månedene utrede mulige løsninger for å legge bedre til rette for myke trafikanter og byliv i flere sentrumsgater.

– Dette er en bestilling administrasjonen fikk av bystyret i desember 2019. Vi skal utrede såkalte Shared space-løsninger for å gjøre det mer attraktivt å sykle og gå gjennom sentrum. Dette er nødvendig for å oppfylle nullvekstmålet som vi har forpliktet oss til, sier programleder Øystein Buran for Fredrikstads sykkelprogram i en pressemelding.

«Shared space» er et konsept som innebærer at torg eller gater deles mellom ulike trafikantgrupper. I stedet for klare regler og reguleringer er ideen at trafikantene skal samhandle for å finne konkrete løsninger når det gjelder hvem som skal vike, og hvem som skal få passere først.

Les også: Vern stod mot vann på Holmen (+)

– Mer liv

Allerede i 2017 løftet Venstre, KrF og MDG denne løsningen som en mulighet i Fredrikstad da de tre partiene leverte et felles forslag til kommunebudsjettet.

– Dette er gater som er kombinert for gående, syklende og biler. Derfor er det ikke en bare enkel løsning, men vi må i alle fall se på Storgata og gatene rundt. Jeg tror det vil bidra til å få mer liv i denne delen av sentrum. Nå er det mye liv opp mot gågata, og det er kjempefint, men byen skal vokse og vi må utvide det sentrumsområdet hvor det handles. Da er denne gata helt perfekt, sa Venstres Trond Svandal den gangen.

Siden har altså byens politikere blitt enige om å be kommuneadministrasjonen se nærmere på dette tiltaket, som henter inspirasjon fra grepene som er gjort i Oslo og andre større byer.

Les også: Vil ha bilfrie soner i Fredrikstad

Muligheter og utfordringer

Øystein Buran forteller i pressemeldingen fra kommunen at det per i dag er noen gode sykkelveier for folk som ønsker å ta tohjulingen fatt på sin ferd gjennom Fredrikstad sentrum.

– Enten må man sykle sammen med bilene på veien, eller så må man dele smale fortausarealer og gågate med gående. Dette er ingen god løsning for hverken gående, syklende eller bilister. For å utvikle Fredrikstad som en god sykkelby, så er det nødvendig med flere, helhetlige sykkelveier gjennom sentrum. Utredningen i Storgata er en del av dette, forklarer Buran.

De kommende månedene skal Fredrikstad kommune prate med ulike interessenter og aktører i Storgata om løsningen. Parallelt skal det kartlegges hvilke behov og muligheter en slik løsning utløser med tanke på nye sykkelanlegg og sykkelparkering, arealer for uteservering og butikkutsalg, endret kjøremønster for bil, endring av bilparkering, og tilgang for vare- og servicetransport.

Planen er at utredningen, som også berører sidegater til Storgata, skal legges fram for kommunepolitikerne over sommeren.

– Vi forventer i denne runden å avdekke flest mulig muligheter og utfordringer knyttet til dette med å gi mer plass til de myke trafikantene og handelsnæringen. På denne måten kan forslag som sendes til politisk behandling synliggjøre konsekvensene for de ulike interessene, samtidig som offentligheten kan få debattert sentrumsutviklingen, sier Buran.

Les også: Sjeldent syn: Hekkende rapphøns observert i Råde

Dette kartutsnittet viser hvilke sentrumsgater som vurderes i utredningen av shared space. Kommunen opplyser at utredningen også ses i sammenheng med tilgrensende sykkelprosjekter i sentrum, men at disse ikke er tegnet inn.

Dette kartutsnittet viser hvilke sentrumsgater som vurderes i utredningen av shared space. Kommunen opplyser at utredningen også ses i sammenheng med tilgrensende sykkelprosjekter i sentrum, men at disse ikke er tegnet inn. Foto: Fredrikstad kommune

Mer fra Dagsavisen