Nyheter

Østfold kollektivtrafikk lanserer SMS-løsning for å løse billettfloke

Koronastengte framdører på bussene har gjort det trøblete for enkelte å få kjøpt billett. Nå skal en ny, midlertidig ordning gjøre det enklere for alle å gjøre opp for seg.

Som følge av smittevernhensyn knyttet til koronapandemien har Østfold kollektivtrafikk (ØKT) og andre busselskaper vært nødt til å stenge av den fremre døren på bussene sine for på- og avstigning. Dette har samtidig betydd at de reisende ikke kan kjøpe billett av sjåføren om bord.

Dermed har eneste mulighet for å ha gyldig billett på bussreiser i Østfold det siste snaue året vært via selskapets egen app, eller nettbutikk dersom man kjøper periodebillett.

Les også: Øyvind (76) prøvde både kontanter, kort og overføring fra konto, men fikk ikke betalt på bussen (+)

Har tapt 50 millioner

ØKT-direktør Børre Johnsen forteller i en pressemelding at mange samvittighetsfulle passasjerer har etterlyst en betalingsløsning som ikke krever smarttelefon. Nå har det altså kommet på plass en løsning på denne utfordringen inntil videre.

– SMS-billett er et tilbud til de som ikke har smarttelefon eller mulighet til å bruke nettbutikken vår. Tilbudet er midlertidig, og i sammenheng med at fremste dør på bussen er stengt, sier Johnsen i pressemeldingen.

Konsekvensen av at det de siste elleve månedene har vært færre muligheter for å kjøpe seg billett til bussreiser i Østfold, er at en stor andel har latt være. Dette har igjen bidratt til flere titalls millioner i tapte billettinntekter for ØKT.

– Et grovt anslag på cirka ett år ligger i størrelsesorden rundt 50 millioner kroner i Østfold. Foreløpig er dette kompensert via sentrale overføringer fra staten, men vi kan nok ikke beregne at dette fortsetter, opplyser Johnsen til Demokraten.

Les også: Østfold kollektivtrafikks milliontap: Velgaard (H) skeptisk til Ap-toppenes forklaring (+)

Skjerpet kontrollene

I januar gjennomførte selskapet en storaksjon over to uker, der antall billettkontroller ble doblet, i et forsøk på å demme opp for muligheten til å reise uten å gjøre opp for seg.

– Bussen er ikke gratis, og billettkontrollene skal bidra til at alle som reiser med bussen betaler for seg. Billettinntektene våre samsvarer ikke med antall passasjerer. Flere bruker bussen som et gratistilbud. Vi håper kontrollene kan bidra til å sikre inntektene våre, sa Johnsen i en pressemelding i den anledning, og pekte på at billettinntektene går til å sikre et godt kollektivtilbud.

I et NRK-innslag i forbindelse med de skjerpede billettkontrollene, ble begrepet «snikere» brukt om de som reiser med bussen uten å ha betalt – noe som vakte sterke reaksjoner fra både Senior Norge og privatpersoner i kommentarfeltene på sosiale medier.

Les også: «Ny billettløsning kommer»

– Ingen pekefinger

Allerede da ble det varslet fra ØKTs sisde at en SMS-løsning var på trappene. Nå som den er en realitet håper Johnsen det nye billettsystemet vil gjøre det litt enklere for flere å kjøpe billett, og samtidig bidra til å dempe konfliktnivået rundt betalingsløsninger for å reise med buss i Østfold.

– Smittevernhensynene vi er pålagt, som at fremste bussdør er stengt, har dessverre gjort det enklere for mange å la være å betale for billetten sin selv om de har hatt praktisk mulighet til det, sier Johnsen nå, og understreker at han ikke retter pekefingeren mot den gruppen som nå får SMS-billett som et tilbud.

– Vi er veldig takknemlige for de samvittighetsfulle passasjerene våre. Jeg vil på det sterkeste oppfordre alle andre til å betale for tjenestene de bruker, også bussen, legger han til.

Les også: Spikret 300 millioner kroner til bedre kollektiv- og sykkeltilbud (+)

Slik funker det

For å kjøpe billett med den midlertidige SMS-løsningen, må passasjeren sende kodeord «Barn» (6-17 år), «Voksen» (18-66 år) eller «Honnør» (fra og med 67 år) til telefonnummer 1930 – avhengig av hvilken billettkategori man faller inn under.

Prisen for enkeltbilletten er den samme som om den ble kjøpt om bord på bussen, henholdsvis 40 (voksen) og 20 kroner (barn og honnør).

I Sarpsborg og Fredrikstad opereres det med egne og billigere takster (henholdsvis 25 og 15 kroner), fordi Bypakke Nedre Glomma er tildelt midler fra regjeringen for å holde billettprisene nede. Her gjelder også egne SMS-koder for de rabatterte bussbilletene – Barn15, Voksen25 og Honnør 15.

SMS-billetten er gyldig i 90 minutter fra kjøpstidspunktet. Det står også på billetten. Billetten er kun gyldig på den telefonen den er kjøpt med, og den er ikke gyldig om den videresendes, opplyser ØKT.

Mer fra Dagsavisen