Nyheter

Mats-André Buraas: – 2020 er året hvor det ble virkelig fart på elbilsalget i vår del av Viken

Elbilen slår fortsatt nye rekorder. I fjor økte nybilsalget med 27,3 prosent. Dieselbilsalget stupte 46,7 prosent, og bensin dalte 49,4 prosent fra året før.

– Dette er en god dag. 66 prosent valgte elbil i desember i Østfold viser tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV). Et historisk høyt tall for fylket. Etter en treg vår preget av korona har høsten vært veldig sterk med flere måneder med høye salgstall på elbilfronten. 2020 er året hvor det ble virkelig fart på elbilsalget i vår del av Viken, sier Mats-André Buraas, leder i Østfold Elbilforening i en pressemelding.

– Vi er på god vei mot målet om at det i 2025 bare skal selges utslippsfrie biler, sier klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn (V).

Tror distriktene også velger elbil

– Prognoser som Elbilforeningen har gjort viser at markedsandelen for elbiler vil kunne passere 65 prosent i 2021. Vi har stor tro på at flertallet også i typiske distriktskommuner slik som Marker og Aremark vil velge elbiler. Greier vi det, vil også målet om kun salg av nullutslippsbiler i 2025, være innen rekkevidde, mener Buraas.

– Men det forutsetter to ting. En fortsatt sterk elbilpolitikk og en ladeinfrastruktur som holder tritt med elbilsalget. Forutsigbarhet for forbrukerne er viktig for at de skal velge elbiler. ESA har sagt ja til fortsatt momsfritak i Norge, og det er et viktig signal til den nye regjeringen som dannes etter stortingsvalget i høst.

To av tre i desember

Nybilsalget gikk fra de store høyder ned i dype koronadaler, for så å ta av som en rakett på høsten.

– Under den voldsomme oppgangen som kom i 3. tertial, så vi at elbilene utgjorde 54 prosent av nybilsalget. I desember var hele to av tre, eller 67 prosent, nybiler elektriske, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikken.

Les også: 15 fikk fartsbot etter kontroller

Tallene viser at det er rundt storbyene at elbilandelen er høyest. Men bare en drøy times kjøring utenfor Oslo, i gamle Oppland fylke, er andelen nullutslippsbiler på bare 4,3 prosent.

– Elbilfordelene har først og fremst truffet dem som bor i og i nærheten av de store byene. Det henger sammen med at bilene tidligere hadde lav rekkevidde og ikke var like godt egnet over hele landet. Nå er det kommet modeller som passer over hele Norge. Dette er ikke tiden for å svekke elbilfordelene. Tvert imot. Vi må ha sterk nok vilje til å beholde målene slik at også distriktene kan ta del i dem, sier Rotevatn.

Meninger: «Vraking av skadde elbiler gjør at miljøprofilen rakner»

Flere hurtigladere

Norsk elbilforening har beregnet at det trengs nærmere 10.000 hurtigladere i 2025 på landsbasis, i dag er tallet på 3.284, skriver foreningen i pressemeldingen.

– Folk er klare for å velge elbil og bilene er her. I 2021 vil det ifølge våre beregninger bli lansert flere elbilmodeller enn bensin-, diesel- og ladbare hybridbiler til sammen. Men vi mener regjeringen har en for tilbakelent holdning til behovet for lading framover. De sier at det er opp til kommersielle aktører å sikre utbyggingen. Vi mener det er et politisk ansvar å sikre en helt essensiell infrastruktur, avslutter Buraas.

Åtte av ti private

Analyser opplysningsrådet har gjort av elbilsalget, viser at det ikke er det offentlige eller bedriftene som driver fram elbiltrenden i Norge.

– Det er privatpersoner som driver fram elbilsuksessen. 80 prosent av elbilene som ble solgt i fjor eies eller disponeres av privatpersoner, sier Thorsen.

Totalsalget endte på 141.400 nye biler i fjor. Det sier Thorsen seg fornøyd med. I åtte av de siste 11 årene har dermed nybilsalget vært over 140.000 nye biler.

– Det er ingen selvfølge at det skal selges mer enn 140.000 biler, sier Thorsen under presentasjonen av fjorårstallene.

Les også: – Jeg er ikke en sur, gammel elbil-hater (+) 

Audi e-tron mest solgt

Blant fjorårets 20 mest kjøpte bilmodeller, legger elbiler beslag på de seks øverste plassene.

Den mest kjøpte bilmodellen i fjor var Audi e-tron med mer enn 9.200 solgte biler. På andreplass kom Tesla Model 3 et knappenålshode foran Volkswagen ID 3.

Overraskende for mange gikk salget av nye bobiler ned med 5,7 prosent i fjor.

– Det betyr at folk kjøpte brukte bobiler til sine norgesferier i sommer, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen.

PS! Du leser nå en åpen artikkel. For å få tilgang til alt innhold fra Demokraten og alle Dagsavisens utgaver, se våre abonnementstilbud her.