Nyheter

Fredrikstad-folk fornøyde med innfartsparkering

Ny rapport fra Transportøkonomisk institutt viser hva befolkningen mener om innfartsparkeringene i byen.

Folk i Fredrikstad er godt fornøyde med tilbudet om innfartsparkering og oppgir at de kjører mindre bil. Men de er ikke villige til å betale for parkeringen.

Det skriver Transportøkonomisk institutt på sine nettsider.

Instituttet har det siste året jobbet med en rapport på hvordan innfartsparkeringstilbudet har påvirket transportmengder og reisevaner i Fredrikstad.

Hovedfunnene i rapporten:

  • Folk i Fredrikstad er godt fornøyde med tilbudet om innfartsparkering
  • De oppgir at de kjører mindre bil (Samtidig viser trafikktellinger at bilbruken sommeren 2020 er på samme nivå som året før - kan ikke utelukke at Covid 19-pandemien har hatt en innvirkning på transportmiddelbruken)
  • Men folk flest er ikke villige til å betale for parkeringen.
  • Over halvparten videre med sykkel eller til fots.
  • Bare én fjerdedel reiste videre med kollektivtransport.

Les også: Så mye er biltrafikken redusert etter at bomringen åpnet (+)

Effekt av innfarts-p

Da kommunen opprettet bomring rundt Fredrikstad by høsten 2019 opprettet de også fire innfartsparkeringsplasser utenfor bomringen. Disse skulle lette på bilavhengigheten og gjøre det enkelt å besøke byen uten bil.

En ny TØI-rapport dokumenterer effekten av tiltaket. Den viser at folk er godt fornøyde med tilbudet, men de fleste vil ikke betale for parkeringen. Kun 1 av 5 åpnet for betaling og da maks 50 kroner i måneden.

De fleste som svarte på spørreundersøkelsen oppga at de kjørte mindre bil enn før og at innfartsparkering bidro til denne endringen. To av tre brukere svarer at de ville kjørt bil hele veien til reisemålet dersom innfartsparkering ikke var et alternativ.

Samtidig viser trafikktellinger at bilbruken i Fredrikstad sommeren 2020 er på samme nivå som året før. Man kan ikke utelukke at Covid 19-pandemien har hatt en innvirkning på transportmiddelbruken og gitt økt bilbruk og mindre bruk av kollektivtransport.

Kommentar: «Når batterier til 100.000 elbiler må erstattes er ikke alt rosenrødt»

Færre bilturer til sentrum

De fleste foretar færre bilturer etter at bomringen ble etablert og ofte planlegger slik at de foretar flere ærender når de først reiser til sentrum. Generelt foretar folk oftere ærender utenfor bomringen.

Alt i alt tyder svarene på at bilbruken har blitt noe redusert som følge av bomringen, og at dette også til en viss grad har ført til at færre besøker Fredrikstad sentrum eller at man foretar færre reiser dit totalt sett. Bomringen kan altså antas å ha en avvisende effekt på bilbruk i sentrum, mens innfartsparkeringene bidrar til at en del likevel besøker sentrum.

Når de har parkert bilen sin på en innfartsparkering reiser over halvparten videre med sykkel eller til fots. Bare én fjerdedel reiste videre med kollektivtransport.

Les også: Her finner du de tre nye sykkelhotellene

FAKTA

Høsten 2019 ble det etablert en bomring rundt Fredrikstad sentrum. I den forbindelse opprettet kommunen fire innfartsparkeringsplasser utenfor bomringen, for å gjøre det lettere for befolkningen å besøke Fredrikstad sentrum uten å kjøre bil hele veien.

Gjennom en spørreundersøkelse og analyser av bruksstatistikk har vi evaluert hvordan innfartsparkeringstilbudet har påvirket transportmengder og reisevaner i Fredrikstad. Funnene viser at tilbudet har blitt godt mottatt av befolkningen. Effekten på bilbruk er imidlertid noe mer usikker.

De fleste som svarte på spørreundersøkelsen fortalte at de kjører mindre bil enn før, og at innfartsparkering bidro til denne endringen. Samtidig viser trafikktellinger at bilbruken i Fredrikstad sommeren 2020 er på samme nivå som året før.

Det er sannsynlig at koronasituasjonen har hatt en innvirkning på transportmiddelbruken, med økt bilbruk og mindre bruk av kollektivtransport.

Mer fra Dagsavisen