Nyheter

Black Friday: Fem aktører, fem løsninger

Alle vil overholde smittevernet, og alle vil vinne kundene. Men hvordan de løser det, er helt ulikt.

Bilde 1 av 5

Black Friday er vanligvis en viktig handelsdag for kunder og butikker. Nå er fokuset hos samtlige kjøpesentre og aktører i regionen å følge de gjeldende smittevernreglene. Samtidig holder butikkene åpent og konkurrer om kundene. Men hvordan løser de det i praksis?

– Black Friday er jo innarbeidet i det norske samfunnet, og da er det viktig at vi også i år legger til rette at for at folk har mulighet til å handle i trygge omgivelser, sier senterleder ved Torvbyen Monique Blystad.

– Hovedbudskapet er trygg handel med påminnelser om smittevernreglene som gjelder. Våre butikker kommer til å ha tilbud, men vi kommer ikke å markedsføre dette i like stort omfang, sier hun til Demokraten.

Ved Torvbyen har de valgt å ha utvidet åpningstid for å spre kundene over flere timer.

Les også: Slik ble korona starten på et karriereskifte for flyvertinne Nina (40) (+)

Et tredelt ansvar

Blystad presiserer at det er viktig at hver og en av oss passer på selv når det gjelder å overholde de lokale og nasjonale retningslinjene.

– Man bør planlegge hva man skal kjøpe på forhånd og kanskje ikke reise hele familien. Og selvsagt holde to meter avstand og ikke dra hvis man er syk, sier senterlederen.

– Kommer dere til å kreve at kundene går med munnbind?

– Vi følger til enhver tid de retningslinjer som blir gitt fra myndighetene og kommunenen, og slik det er nå foreligger det ingen påbud om det i Fredrikstad, sier hun.

– Har dere noen andre, ekstra smitteverntiltak i forbindelse med Black Friday?

– Ja, vi har koronaklovner som går rundt og deler ut antibac, i tillegg til å minne folk om avstand, og samt ektra vakthold. Men det er viktig å minne om at dette er et tredelt ansvar fordelt på oss som kjøpesenter, hver enkelt butikk og kundene.

(Saken fortsetter under bildet)

###

Sentrumsleder ved Torvbyen kjøpesenter, Monique Blystad. Foto: Hermund L. Kjernli

Innfører høyreregel

Ved Østfoldhallene har de en litt annen taktikk.

– Vi løser Black Friday ved å utvide det til Black Week, sier senterleder Anne Vik.

Tanken er at kundene får bedre tid til å handle, slik at de sprer seg mer utover. Av samme grunn blir det ikke timetilbud.

– Noen av tilbudene vil vare hele uken, så fyller vi på med nye tilbud  innimellom – dette blir til enhver tid oppdatert på hjemmesiden vår, opplyser hun.

I flere av butikker er det butikkverter.

– Vi setter også inn ekstra bemanning som skal hjelpe med å overholde antall mennesker inne i butikkene. Hele senteret er godt merket, servering følger smittevernsreglene de har å forholde seg til, og det er spritdispensere over hele huset!

– Har dere noen ekstra smitteverntiltak, utover det du har nevnt, den uken?

– Vi har store og luftige fellesarealer, så det er lett å overholde tometersregelen hos oss. Leietakerne får ikke ha noe i midtgangen, slik de pleier under under kampanjer i «normaltid», nettopp fordi vi skal ha mest mulig plass. Jeg tester ofte selv, også på lørdag, og det går helt fint å holde avstand! Og hvis alle gjør det går det fint, sier hun.

På toppen av dette, kommer nye «kjøreregler».

– Vi kommer å sette opp merking der vi anbefaler folk å kjøre høyreregel, altså gå på øyre side i gangene. Det vil bidra til at vi opprettholder avstand, sier Vik.

(Saken fortsetter under bildet)

Les også: Byene vil ha Nygård, bygdene foretrekker Lauvås (+)

###

– Det aller viktigste for oss gjennom hele den tiden vi har stått i, og fortsatt står i, har vært sikkerheten til våre kunder og våre ansatte. Det vil også være aller høyeste prioritet i tiden vi nå går i møte. Vi følger rådene fra myndighetene og tar alle smitteråd på høyeste alvor, sier Madeleine Schøyen Bergly. Foto: Elkjøp

Gratis munnbind hele uka

Også Elkjøp utvider til Black Week.

– Det er et år utenom det vanlige, og Black Week i år blir naturligvis ikke lik som årene før, sier Madeleine Schøyen Bergly, kommunikasjonssjef i Elkjøp.

Hos Elkøp har de høstet god erfaring med smitteverntiltak som ble satt i gang og gjennomført denne våren og høsten, som har ført til at vi har innarbeidet gode rutiner og fått erfaring som gjør at de føler oss trygge på våre ytterligere tiltak innenfor årets Black Friday-kampanje.

– Vi sprer tilbudene våre godt for å kunne fordele kundetrafikken jevnt utover våre åpningstider. For alle som besøker oss i denne perioden, legger vi til rette med utdeling av munnbind, håndsprit, økt vakthold for å hjelpe til med å opprettholde avstand og for å ha kontroll på antall mennesker inne i butikkene våre, sier hun, og skryter av kundenes egeninnsats så langt i år.

– De har vært veldig flinke i denne perioden når de har vært på besøk hos oss, både med å holde god avstand, bruke håndsprit og ellers fulgt de retningslinjene som er anbefalt. Det er vi veldig glade for! Det oppfordrer vi kundene til å være, også under Black Week, sier hun.

Elkøp har både Klikk&Hent, netthandel, og Live shoppig (med digital rådgivning) som alternative løsninger til fysisk handel.

Kronikk: «For Rødt er kampen mot Forskjells-Norge den aller viktigste»

Ekstra lang uke

Black Week blir lang hos XXL i år, sier pressekontakt Marte Ramuz Eriksen til Demokraten.

– Vi begynner allerede onsdag morgen, og vil ha nye tilbud hver dag for å unngå trengsel og press i butikkene.

Hun sier at de gjør alt de kan for at det skal være trygt å handle i varehusene deres.

– Vi har blant annet egne ansatte ute i butikkene som sørger for at det er god flyt og at det er mulig å holde god avstand, i tillegg selvsagt til grundige rutiner for smittevern.

De ser at pågangen i nettbutikken er større de siste ukene.

– Så det det er tydelig at mange kunder ønsker å handle på nett i takt med at smitten brer seg i Norge og korona-restriksjonene blir strengere. Det rimer også godt med det vi har sett i hele år: kundene våre tilpasser seg og finner nye løsninger i perioder med nedstenging, sier hun.

I perioden april-oktober (2. og 3. kvartal) økte XXL omsetningen med 29 prosent i Norge. I nettbutikken økte salget med 38 prosent i denne perioden.

Mange butikker, som Power, tilbyr klikk og hent-løsninger, der du kan få varene levert rett i bagasjerommet.

Vakter på alle Power-butikker

Hos Power har de koronavakter på samtlige varehus. Vaktene skal dele ut antibac, minne om munnbind og avstandsregler og passe på hvor mange personer som er inne i varehusene av gangen. Kjeden har Click&Collect, og DriveThru på flere varehus, slik at kundene kan få varene sine levert direkte i bilen.

– Dette er en veldig bra løsning, som vi har testet ut over lengre tid, forteller Power-sjef Anders Nilsen i en pressemelding.

Også Power tilbyr Click&Collect og netthandel som alternativ til fysisk shopping.

Alle rettigheter Fredrikstad Næringsforening.

Sentrumsleder Line Jeppesen sier det er opp til hver enkelt aktør i sentrum, om de er med på Black Friday og hvordan de eventuelt løser det. Foto: Privat

Sentrumskampanje

I Fredrikstad sentrum har de ingen felles tiltak eller tilbud, bortsett fra en gavekortkampanje.

– Vi kjører en felles kampanje på gavekort i sentrum, der du kan kjøpe Fredrikstad sentrum-gavekortet med verdi 500 kroner og betale 400 kroner, forteller sentrumsleder Line Jeppesen.

Kortet kan kjøpes på nett og brukes i nærmere 60 butikker og restauranter det nærmeste året, opplyser hun.

– Utover det gjør vi ingenting felles i sentrum, det er opp til hver aktør om de ønsker tilbud eller lengre åpningstider, sier Jeppesen.

Portrettet: Grace går videre (+)

Mer fra Dagsavisen