Nyheter

Wizz Air-lønna: Slik er pilotens kontrakt

Styrmenn i det ungarske flyselskapet tjener mellom 12.000 og 15.000 kroner i måneden. Lave lønnskostnader gir Wizz Air et betydelig konkurransefortrinn.

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

Av: Helge Rønning Birkelund & Leni Aurora Brækhus

I regjeringskorridorene skal det, etter det FriFagbevegelse erfarer, være intens jobbing og stigende uro over utviklingen i luftfarten i Norge. Mens Norwegian blør milliarder, pøser det ungarske flyselskapet Wizz Air store summer over landet for at passasjerene nærmest skal fly gratis.

Det er billetter på markedet for 99 kroner fra Oslo til Bodø og 199 kroner fra Oslo til Tromsø. Wizz Air skal, også ifølge luftfartseksperter, kunne sponse slike billigbilletter til det norske markedet i trekvart år.

LES OGSÅ: Utelukker ikke at de vil satse på Moss lufthavn Rygge (+)

Redusert grunnlønn

Dette bekymrer ikke bare regjeringsapparatet: Leder i Norsk Flygerforbund, Yngve Carlsen, mener myndighetene ikke kan komme utenom å måtte sette krav om minstepriser på norske flyruter, slik de har gjort i Østerrike.

– Slike priser som Wizz Air setter på norske flyruter, er ikke bærekraftige. Det vil si at selskapet helt bevisst flyr med tap, sier Yngve Carlsen til FriFagbevegelse.

FriFagbevegelse har sett en kontrakt hvor en styrmann direkte ansatt i Wizz Air har 1100 euro i måneden, som tilsvarer nesten 12.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

Selskapet er kjent for å betale en lav grunnlønn, for så å betale tillegg for flyginger som er gjennomført.

Tilsvarende lønn i SAS er fra 450.000 kroner i året opp til 1,4 million kroner i året.

Selskapet skal også operere med bonuser for et visst antall flytimer. Denne ansiennitetsbonusen ble redusert betraktelig nylig, ifølge nettstedet AeroTime News. Samtidig skal grunnlønnen ha blitt redusert for ansatte i selskapet. For eksempel skal grunnlønna for en styrmann som tidligere tjente rundt 19.000 kroner i måneden, ha gått ned til om lag 14.000 kroner per måned, ifølge nettstedet.

Wizz Air er i den noe uvanlige situasjonen at de har styrket seg under koronapandemien, med flere baser og nye fly.

LES OGSÅ: LOs Vidar Schei: – Styr unna Wizz Air! (+)

Utnytter regelverket

Det som hittil er klart, er at Wizz Air skal plassere fire fly i Norge. To på Oslo lufthavn (Gardermoen) og to på Trondheim lufthavn (Værnes).

Til å begynne med vil selskapet starte med eksisterende mannskap, som skal flys inn for å bemanne innenriksflygingene i Norge, har Wizz Air-sjefen tidligere uttalt.

– I starten ser jeg nok for meg at vi benytter eksisterende ressurser i konsernet, sa konsernsjef József Váradi i Wizz Air ifølge E24.no.

I helgen sa Thorbjørn Lothe i NHO Luftfart at det ikke er uventet at nye aktører prøver seg nå.

Han har tidligere pekt på hvordan flyselskaper med solid økonomi kan bruke koronaproblemene hos andre svakere selskaper til å overta markeder.

– Wizz Air gjør ikke noe annet enn å utnytte regelverket som ble skapt da europeisk luftfart ble åpnet for fri konkurranse på 90-tallet, sa han til Flysmart24.

Følg Demokraten på Facebook og Instagram!

Den store taperen er Norwegian

Yngve Carlsen er enig i at Wizz Air har rett til å etablere seg i Norge. Han påpeker dog at de ikke kan importere polske eller ungarske lønninger til Norge. Han sammenligner det med å opprette en fabrikk i Norge med lønninger fra et lavkostland. Dette bryter med både ILOs kjernekonvensjoner og utlendingsdirektivet, påpeker Carlsen.

Han mener derfor at måten Wizz Air planlegger å starte opp i Norge ikke kan være greit verken for NHO eller for norske myndigheter.

– De opererer med lønnskostnader som ligger langt under både Norwegian og SAS. Mens Wizz Air har totale lønnskostnader på ni prosent, opererer norske selskaper med 25 til 30 prosent. Det gir Wizz Air et betydelig konkurransefortrinn. Det er jo bare lønn de kan tjene inn på. Alle andre utgifter er like for alle, sier Carlsen.

– Dermed kan de også presse prisene ned slik de gjør. Det bør ikke herske noen tvil om at gevinsten for Wizz Air vil være en fremtidig monopolsituasjon i Norge, der de når støvet har lagt seg kan sette priser og gebyrer de reisende vil måtte tilpasse seg.

– Derfor må regjeringen overvåke og slå ned på en helt åpenbar prisdumping eller subsidiering. Alle forstår jo at en flybillett til 99 kroner selges med betydelig tap, sier Yngve Carlsen.

Den største taperen er Norwegian, Europas tredje største lavprisselskap i dag. Det er også denne situasjonen Wizz Air er i ferd med å utnytte til fulle. Luftfartseksperter FriFagbevegelse har snakket med, mener det ungarske selskapet satser stort på Norge fordi de også ser store muligheter til å kunne vippe Norwegian av pinnen.

PS! Du leser nå en åpen artikkel. For å få tilgang til alt innhold fra Demokraten og Dagsavisen, se våre abonnementstilbud her.