Nyheter

Vogntogsjåfører ofrer sikten for å gjøre arbeidsplassen mer «hjemmekoselig»

Hver eneste dag kommer Statens vegvesens kontrollører ved Svinesund over tungbiler med svært redusert sikt som følge av sjåførenes personlige eiendeler. – Graverende og direkte trafikkfarlig, fastslår fagleder Øyvind Grotterød.

– Dessverre har vi sett flere dødsulykker tidligere på grunn av nettopp dette, og også andre alvorlige hendelser der sjåføren ikke har sett faren, og truffet både fotgjengere og syklister, sier Grotterød til Demokraten.

Bare under mandagens kontroller ved Svinesund og Ørje kom vegvesenets mannskaper over minst tre vogntog der frontrutene var dekket av diverse pyntegjenstander.

– Bilfabrikantene legger ned mye tid og innsats i å sørge for best mulig sikt for sjåførene, og når de da tetter igjen front- og sideruter med alt mulig slags dill, blir resultatet det stikk motsatte. Dette ser vi alt for ofte, hver eneste dag kommer vi over slike tilfeller, sier Grotterød bekymret.

Les også: – Sjåfør beordret av sjefen til å kjøre videre med denne bremseskiva

Elgskilt og kaffetraktere

Han påpeker videre at sikten ut av førerhuset på tungbiler er redusert i utgangspunktet, fordi sjåføren sitter lengre tilbake fra ruta og høyt oppe, og at de derfor trenger den sikten de kan få.

– De trenger den flata renest mulig for å kunne gjøre jobben sin ordentlig. Når frontruta dekkes med ting som elgskilt, kaffetraktere, vimpler, bilder og puter, øker sannsynligheten for at det skjer en alvorlig ulykke, sier Grotterød.

– Så ille kan det bli, sier faglederen om denne tungbilen som ble kontrollert for noen år siden.

– Så ille kan det bli, sier faglederen om denne tungbilen som ble kontrollert for noen år siden. FOTO: Øyvind Grotterød/Statens vegvesen

Derfor viser de heller ingen nåde når disse vogntogene passerer inn over de sterkt trafikkerte grenseovergangene.

– Vi har nulltoleranse for dill i front- og sideruter! Dette er graverende og direkte trafikkfarlige tilfeller, som vi slår hardt ned på. Resultatet er at de får et kjøreforbud, og påpakning om å fjerne alt som hindrer sikten.

– Det eneste unntaket er bombrikker, men de sitter gjerne på et sted der de ikke er i veien, legger faglederen i vegvesenet til.

Les også: Avslørte både alvorlig bremsesvikt og forsøk på sigarettsmugling

– Hjemmekoselig

Det vegvesenet ofte opplever er at sjåførene fjerner alt av saker og ting i rutene for å komme seg videre, men setter det tilbake igjen rett etterpå. Da risikerer de enda strengere reaksjoner.

– Hvis samme sjåfør og kjøretøy blir tatt igjen kort tid etter, går vi til anmeldelse. Da er det opp til påtalemyndigheten hva slags straff de får, og jeg har vært borti tilfeller der det har endt opp med førerkortbeslag, sier Grotterød.

Forklaringen de får fra sjåførene på hvorfor rutene overlesses med ting som ikke skal være der, er blant annet at de ønsker å sette et personlig preg på førerhuset.

– Sjåførene bor jo i denne hytta på tre-fire kvadratmeter, ofte i månedsvis av gangen. De er mer på veien enn hjemme, og da ønsker de å gjøre det litt hjemmekoselig. Det må de jo gjerne gjøre, men ikke i front- og siderutene. De får heller skaffe seg litt fint sengetøy og henge opp bilder og annet på veggene bak, er Grotterøds klokkeklare anbefaling.

Les også: Vogntog kjørte med bakhjulene i været: – Livsfarlig vektfordeling

Film i farta

Gjennom 25 års erfaring med tungbilkontroller ved grensene, har Grotterød sett mye rart når det gjelder dårlig sikt.

– Jeg har blant annet opplevd sjåfører som ser på film på en PC på dashbordet mens de kjører. Det er drøyt, men det kan man også si om å fylle opp rutene med annet av ting og tang. Det å se på film kan man i alle fall vente med til man har stoppet, fastslår faglederen.

Avslutningsvis trekker han også fram at det hjelper lite med en ren rute akkurat der sjåføren sitter, dersom mesteparten av ruta ellers er tildekket.

– Når faren kommer rett forfra er det ikke nødvendigvis den største utfordringen, men samtidig er det sånn at det som dukker opp foran som oftest kommer inn fra en av sidene. Da er det mye høyere sannsynlighet for å oppdage det tidlig dersom utsynet ikke er forhindret, sier Grotterød.

Under mandagens kontroller ble det for øvrig gitt kjøreforbud til 23 av 48 kontrollerte vogntog. Ytterligere ni sjåfører fikk pålegg om å utbedre tekniske mangler på sine kjøretøy.

Også denne tungbilen fikk kjøreforbud etter å ha kommet inn i Norge over Svinesund mandag.

Også denne tungbilen fikk kjøreforbud etter å ha kommet inn i Norge over Svinesund mandag. FOTO: Statens vegvesen

PS! Du leser nå en åpen artikkel. For å få tilgang til alt innhold fra Demokraten og Dagsavisen, se våre abonnementstilbud her.

Nyeste fra Dagsavisen.no: