Flere fasiliteter er allerede på plass langs kystien mellom Gansrød og Øra, hvor det takket være et spleiselag pågår en storstilt oppgradering for både fugletittere og turfolk i naturreservatet.
– Turen kan anbefales, synes Irene Strand Østli, etter å ha testet kyststien mellom Gansrød og Øra for første gang.
(Saken fortsetter under bildet)
Fuglevenner har plassert ut brød til fuglene i skogholtet i Gansrødbukta. Foto: Martin Næss Kristiansen
Rasteplasser og dyreliv
Mandag tok Demokraten turen selv, med idylliske Gansrød badeplass som utgangspunkt. Der er bedre parkeringsmuligheter under opparbeiding, og stien som leder oss tørrskodd gjennom skogholtet og lenger ut i Gansrødbukta er blitt fast og fin. Panoramautsikt over bukta etterfølges av et nytt skogholt, hvor fuglevenner har spiddet noen brød til småfugl på buskaset.
Med fôringsstien tilbakelagt, er det nå mulig for større turfølger å ta seg en god hvil i en splitter ny rastekrok, hvor en nysnekret benk med tilhørende bord venter på å bli brukt.
Les også: I over 600 timer har Petter Wistner og hans hjelpere arbeidet med å bygge en modell av Archimedesskruen i Arekilen på Hvaler (Demokraten+)
(Saken fortsetter under bildet)
Ny rasteplass ved Gansrødbukta er klar til bruk. Foto: Martin Næss Kristiansen
Fortsatt tørrskodd, nærmer vi oss nå beitelandskapet, hvor en ny og fin bru med smekkport leder oss inn over Oldenborgbekken og inn blant sauene, som er mest opptatt av det grønne gresset. Utsikten deles av bukta og Frevars renovasjonsanlegg, og brått ligger moloen over til småbåthavna på Øra foran oss. Moloen har også fått seg en oppgradering og ligger der som en naturskjønn autostrada forbi industrien. For dem som vil ha seg en pust i bakken her, står en splitter ny gapahuk ferdigsnekret med ryggen til Batteriretur og byr på utsikten man vil ha.
Vel framme i småbåthavna, runder stien ut mot kanalen, hvor man passerer fugletårnet på vei til den nye fiskebrygga, som markerer slutten på den relativt korte og lettgåtte løypa.
– Det var veldig koselig, og en tur med fine stoppeplasser. Det var godt tilrettelagt og fint å gå her, konkluderer Irene Strand Østli.
Les også: – Beina ble helt gelé. Jeg tenkte, «bare treff ballen og få'n av gårde» (Demokraten+)
(Saken fortsetter under bildet)
Moloen leder deg forbi Frevars anlegg og over til småbåthavna på Øraspissen. Foto: Martin Næss Kristiansen
– Et jubelprosjekt
Og dette er bare starten, påpeker Fredrik Ellefsen, leder i Gudeberg lokalsamfunnsutvalg, som tok initiativet sammen med Østfold Ornitologiske Forening.
– Fuglereservatet er veldig spesielt, og jeg håper dette området blir et stort pluss for kommunen når det står helt ferdig med de planlagte dammene og alt. Dette er et jubelprosjekt, mener han, og slår fast:
– Nå har vi ikke bare Bjørneløypa, men er i ferd med å bli en fugleby også – midt i industriområdet. Det er takket være en fantastisk vilje og bidrag fra alle parter, sier Ellefsen.
Les også: Stanset tungbil med knust bremseskive: – En drapsmaskin
Fint for skoleklasser
Anleggsarbeidet startet 10. august og er planlagt å være ferdig innen utgangen av året, hvis vi også regner med de fire dammene som skal anlegges ved Oldenborgbekken og ute på Øraspissen, omfattende informasjonsskilting samt et overbygg og en utedo ved Ornitologisk forenings klubbhus. Prosjektet er et spleiselag mellom kommunen, fylkeskommunen, fylkesmannen, Sparebankstiftelsen og lokalsamfunnsutvalget, opplyser prosjektleder Per Helge Ludviksen i Fredrikstad kommune.
Kollegaen hans, Line Hansen Alsaker leder arbeidsgruppa, og ser fram til alt er klart for fugler, turgåere og de kunnskapstørste.
– Det blir i alt bedre tilrettelagt for folk som er interessert i fugler og for turgåere. Skiltingen skal bidra til økt kunnskap om reservatet og industriområdet, og løypa blir også et godt tilrettelagt tilbud til skoleklasser på tur, forteller hun.
Les også: Friluftshuset på Storesand åpnet: – Et unikt signalbygg (Demokraten+)