Nyheter

– Jeg er ikke en sur, gammel elbil-hater

Ulf Tolfsen (75) produserer leserbrev på løpende bånd. Mannen med nest flest registrerte patenter i Norge tar ofte tastaturet fatt når han blir forbanna.

I skogkanten ved Torsnesveien i Fredrikstad bor Ulf og kona Kari. Nylig passerte Tolfsens leserbrev – om at ikke alt er rosenrødt når 100.000 elbilbatterier må erstattes om noen år – 75.000 visninger på Demokratens nettside. Det blir derfor med et litt skrått blikk oppover mot stuevinduene journalisten parkerer sin e-Golf i innkjøringen.

– Jeg kjører fossildrevet bil, men har ikke dårlig samvittighet av den grunn. Med fem mål tomt og mange store trær på eiendommen, balanserer det mitt klimaregnskap, gliser Ulf og slår ut med armene.

Ingen elbil-hater

Tolfsen har ikke tall på hvor mange leserbrev som har blitt forfattet ved stuebordet.

– Leserbrevene kommer ofte når jeg blir forbanna, skjer det sent på kvelden gir jeg meg ikke før jeg er ferdig. Når det er sagt, er ikke jeg noen elbil-hater. Det er viktig å være korrekt med faktaopplysninger, og det gjelder å se det som ikke andre ser. Bilprodusentene ønsker selvfølgelig å selge flest mulig biler, på den veien kan det fort bli noen opplysninger som ikke blir løftet like langt fram i argumentasjonsrekka for kjøp. Det er jo ikke tvil om at man med en elbil sparer penger både på drivstoff og bompenger, men om 8–10 år må sannsynligvis batteripakka byttes – det blir kostbart. Derfor mener jeg man bør legge dette inn i det totale bilregnskapet over en tiårsperiode, når kostnadene rundt fossildrevne biler blir sammenlignet med elbiler.

(Saken fortsetter under bildet)

###

– Jeg mener det er viktig å være korrekt med faktaopplysninger i leserbrev. Til dags dato er det ingen som har tatt kontakt og hevdet at opplysningene er feilaktige, sier den aktive leserbrevskribenten Ulf Tolfsen. Foto: Tomm Pentz Pedersen

Design og utvikling

Allerede som 27-åring fikk Ulf Tolfsen ansvaret for design og utvikling for Loyds Industri. Med en master i industridesign fra USA utviklet han barnestoler og bidro til at postbilen Loyds Paxster ble en suksess. Europas mest effektive og miljøvennlige kjøreløsning for postbud. Ulf har nest flest registrerte patenter i Norge og er mannen bak de første sikkerhetsbeltelåsene i Europa. Når Loyds flyttet virksomheten til Sarpsborg for å fokusere på utvikling og produksjon av komponenter til varebiler, valgte Ulf Tolfsen å bli med i oppstarten av firmaet Labyrint Development AS. Igjen hentet han pris for design og utvikling – denne gangen for rullatoren «Activ».

(Saken fortsetter under bildet)

Sarpsborg  20160406.
Statsminister Erna Solberg prøvekjører en postbil etter den offisielle åpningen av el-bilfabrikken Paxster i Sarpsborg.

Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

I 2016 prøvekjørte statsminister Erna Solberg en postbil etter den offisielle åpningen av elbilfabrikken Paxster i Sarpsborg. Postbilen som Ulf Tolfsen fra Fredrikstad bidro med å utvikle. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

Begrunner med teknisk fakta

Produkter som er både brukervennlige og har god design har alltid vært Ulfs rettesnor i arbeidslivet. Teknisk innsikt er en dyd av nødvendighet, noe som også gjenspeiler seg i skribentens utallige leserbrev. Innleggene som er ført i pennen av 75-åringen inneholder derfor få populistiske utsagn og fraser.

– Jeg forstår at det noen ganger kan bli for mange «tekniske uttrykk» når jeg i detalj omtaler CO₂-mengder, produksjon av Litium, Cobolt-/REM-metaller, Neodymium-magneter, «Bio fuel», NOX-tilsetning, Hydrogen-/deuterium-partikkel-generatorer og fusjonsenergi. Men samtidig er jeg opptatt av å begrunne mine påstander ut fra et faglig perspektiv. Til dags dato er det ingen som har tatt kontakt og hevdet at opplysningene er feilaktige.

Vi bruker for mye strøm

– I et av dine leserinnlegg skriver du: «Som bilkjørende pensjonist er mitt CO₂-fotavtrykk trolig halvparten av en gjennomsnittlig ungdom». Mener du at ungdommen framstår som miljøbevisste, men ikke i egen handling?

– Noen ganger er det nok slik. Det er ikke tvil om at vi står overfor store klimautfordringer. Men igjen, vi beregner aldri hvor mye vi forurenser når vi skal ut å reise. Mange er overbevist om at reiser med tog gir en bedre klimagevinst enn fly og bil, det stemmer ikke alltid. Noen ganger kan fly være den mest miljøvennlige løsningen.

– Du skriver også at du bruker lite penger til kjøp av klær, dusjer på fire liter vann og har 18 grader innetemperatur. Det høres ikke ut som hjemmehygge og kos er ditt førstevalg?

– Det var for å illustrere at vi generelt bruker for mye strøm her i landet, vi sløser. I fjor vinter besøkte jeg hyttefeltet på Hafjell – man kan jo ikke annet enn å riste på hodet når du ser rekkene av utebelysning, utvendige boblebad, innebygde garasjer og oppvarmet innkjøring til hyttene som er bygd av maskinlaftet tømmer fraktet helt fra Latvia.

På vei ut av Tolfsens stue blir Ulf inspirert av modellbåten som henger ved inngangen og gir Demokratens utsendte en inngående forklaring på katamaranbåtenes suverene egenskaper. Om få måneder setter igjen Ulf og kona Kari seil på sin 40 fot egenbygde katamaranseiler. Men først skal industridesigneren i Torsnesveien jobbe videre med å ta patent på en ny flypropell han designer, som også kan bli nyttig for produsenter av vindmøller. Selv om Tolfsen er overbevist om at vindmøller definitivt ikke er løsningen – i alle fall ikke på land.

###

Industridesigneren i Torsnesveien har nest flest registrerte patenter i Norge og er mannen bak de første sikkerhetsbeltelåsene i Europa. Foto: Tomm Pentz Pedersen.

Her er noen av Ulf Tolfsens uttallige leserbrev: 
«Når batterier til 100.000 elbiler må erstattes er ikke alt rosenrødt»
«Vindmøller på land er definitivt ikke løsningen»
«Naive reisende tror de reiser miljøvennlig på et lyntog som går i 300 kilometer i timen»
«Andre bilister og skattebetalere skal vel ikke sponse elbilen?»
«Som bilkjørende pensjonist er mitt CO2-fotavtrykk trolig halvparten av en gjennomsnittlig ungdom»

Mer fra Dagsavisen