Nyheter

Bjarne Aas` tippoldebarn - en kommende båtbygger

Det var sagnomsuste Bjarne Aas (1886-1969) som gjorde Isegran til den internasjonalt kjente båtbygger-øya på 1930-tallet. Nå følger Fredrik Aas i tippoldebarnets fotspor.

29-åringen, som er elev ved Plus-skolens båtbygger-linje på motsatt side av Isegran-kanalen, er forlengst inne i kretsen rundt Erlend Arntzen Dale:

-Ærerikt

-Vi som går på skolen får jo praktisk erfaring av både læreren vår John Åge Arntzen som selv jobbet hos Bjarne Aas og Erlend som driver dagens båtbyggeri. Så bedre kan vi ikke ha det! smiler den skjeggete etterkommeren av selveste Bjarne Aas.

-Er det med en viss ydmykhet du går inn i båtbyggerfaget hvor gamle Aas en gang holdt på?

-Selvsagt. Dette er ærerikt. Jeg fikk aldri møte Bjarne Aas. Men jeg har jo ivrig lyttet på hva min mor Liv har fortalt om ham. Han er jo definitivt familiens store stolthet. Mamma er veldig kry av ham! sier Fredrik som er oldebarn av Bjarne Aas datter Sigrid og barnebarn av hennes datter Elisabeth.

En av Plankebyens største sønner

Gründeren John Åge Arntzen (70) - som ikke ville gå av med pensjon men som istedet har fortsatt arbeidskarrieren som trebåtbygger-lærer ved Plus-skolen - jobbet hos Bjarne Aas på 1960-tallet:

-En fantastisk tid jeg aldri ville vært foruten. Aas var et forbilde som konstruktør. Og fen`menalt dyktig på alle vis. Litt original var han også: hver morgen ved 9-tida ropte han fra sin residens på Cicignon «kom og hent meg». Da var det bare å ro over for å få sjefen på jobb, minnes Arntzen som betrakter Bjarne Aas som en av Fredrikstad mest kjente og respekterte mennesker i moderne tid.

-Hva synes du selv om trebåtbygger-miljøet på Isegran i vår tid?

-Mye er forandret. Mange av de gamle bygningene som Bjarne Aas brukte er revet for lengst. Men bortsett fra det estetiske så er samspillet vi har mellom skolen og Martime Center Fredrikstad - og i tillegg dugnadsmiljløet som finnes her ute - helt fantastisk. At vi nå har ung rekruttering til faget er bare en stor glede. Jeg tror faktisk veldig på framtida for trebåtene, understreker John Åge Arntzen.

Mer fra Dagsavisen