Nyheter

Har opparbeidet seg en sterk merkevare innen desserter og sauser

I fjor var omsetningen til Ek Gårdskjøkken i Onsøy 20 millioner kroner. Men selv om virksomheten vokser hvert år fraviker ikke familien Ek sitt «mantra»: – Vi er bønder, og stolte av våre produkter!

På Gjølberg gård i Onsøy har det vært drevet jordbruk i mange generasjoner. Ingrid og Joar Ek kjøpte gården i 1988 og startet gårdsdrift med 2.000 burhøns - i tillegg til korn og solbær.

I dag baseres driften på 100 mål med dyrking av rosenkål, 15.000 verpehøns og ikke minst gårdskjøkkenet som har opparbeidet seg en sterk merkevare innen segmentet desserter, sauser og eggprodukter.

Drift på tre grunnpilarer

Hønseri, rosenkål og produksjon danner dermed grunnlaget for drifta i firmaet Ek Gårdspakkeri AS. Ek gård er en familiebedrift hvor både Ingrid, Joar og sønnen Lars Erik deltar i alle oppgaver.

– Kjernen i hele virksomheten er egget, forteller Ingrid. – Egg er en helt unik råvare. Nå produserer vi både desserter og sauser, men hos oss finner du ingen kunstige tilsetningsstoffer. Vi bruker rent økologisk og egenutviklet fôr til hønene, og er opptatt av dyrevelferd. For oss er det viktig at dyrene trives og får utføre sin naturlige adferd. Da blir også eggene av ytterste kvalitet.

Dropper kunstige fargestoffer

På gårdskjøkkenet står Lars Erik og Joar klare til å pakke dagens produksjon av sausen Aioli.

– Gode råvarer vises også på fargen, viser Lars Erik og løfter fram boksene med gul kald saus. En saus som har sin opprinnelse fra nordøstre Spania.

– Uten tilsetningsstoffer eller produkter som tilfører farge kan vi garantere ekte vare.

Oppskriften til bestemor

Starten på hele gårdseventyret med egenproduserte desserter startet for 15 år siden. Ingrid fikk en forespørsel om hun kunne demonstrere hvor flotte gårdseggene var og hvilke bruksmuligheter det er for kvalitetsegg. Kjøpmannen foreslo at hun kunne stå i butikken steke vafler og tilby kundene.

– Jeg steker ikke vafler! var min klare beskjed, smiler daglig leder og gårdsfrue Ingrid.

– Men så kom jeg på at bestemors oppskrift på karamellpudding burde fungere. Og dermed var det gjort, kundene smakte og spiste. Kort tid etter begynte folk å etterspørre om det var mulig å bestille denne karamellpuddingen. Ideen til å starte produksjon var allerede sådd hos Joar og meg, og etter å ha investert 6 millioner kroner i nytt utstyr var vi igang.

Alle kan ringe til Ingrid

En ting er familien Ek helt enige om:

– Vi firer ikke en tomme på kvaliteten og kommer aldri til å fravike den genuine produksjonen vår, som baserer seg på at alt lages for hånd. Det er viktig å være tro mot konseptet vårt, vi selger jo faktisk en historie.

– Har du sett at mobilnummeret til mamma står på labelen til alle våre produkter? spør Lars Erik.

– Hos oss kan du snakke direkte med produsenten, det er jo det vi står for! Prøv å få kontakt med noen av de store industriprodusentene, så ser du hvor enkelt det er.

Ingrid løper og henter telefonen sin;

– Se her, om det er lørdag kveld eller søndag morgen får jeg ofte telefoner eller sms som gjelder våre produkter. Det kan dreie seg om holdbarhet eller serveringstips av våre desserter. Dessertene er jo ferdige produkter som kan nytes rett fra skåla, eller med enkle midler omdannes til en «restaurant-presentasjon».

Stolt gardskjerring og leder

Ek Gårdskjøkken har allerede mottatt nasjonale priser og hederlig omtale for flere av sine produkter.

– Nøkkelen er bruk av dagsferske egg og ekte råvarer, mener Ingrid Ek.

– Samtidig har vi nå utviklet et produksjonssystem her på gården som gjør at restproduktene benyttes i hele næringskjeden på det vi driver med. Jeg er stolt av å være bonde og lykkelig over at vi har skapt en virksomhet som neste generasjon tar videre.

Mer fra Dagsavisen