Nyheter

Får ikke lærerhjelpen de har krav på

32 prosent av mattetimene i norsk skole foregår uten at elevene får veiledning fra lærere. – Det er et brudd på opplæringsloven, sier Elevorganisasjonen.

Ifølge TIMSS 2007-undersøkelsen som ble lagt fram denne uka brukes over 32 prosent av mattetimene på 4. trinn til egenarbeid for elevene – uten veiledning fra lærer. På 8. trinn ligger tallet noe lavere, rundt 25 prosent.

Elevorganisasjonen reagerer sterkt på tallene.

– Dette er et soleklart brudd på opplæringsloven, som fastslår at elevene skal få undervisning av lærere med fagkompetanse – og at disse er til stede i timene, sier leder Håvard Vederhus til Dagsavisen.

Resultat: Svake elever

Vederhus mener tallene for antall mattetimer som går uten kompetent undervisningspersonale, er en måte for kommuner og fylker å spare penger på.

– Dette er en teknikk for å kutte kostnader. Det er kjempetrist at vi har kommet i en situasjon i Norge der vi mangler lærere på grunn av ressurssituasjonen.

Elevorganisasjonen ser en klar sammenheng mellom norske elevers svake resultater i internasjonale realfagsprøver og manglende læreroppfølging i timene.

– Det er bare å se på de internasjonale testene. Konsekvensen er dårlige resultater.

Sverige enda verre

– Det er ett land som har mer «eget arbete» enn Norge, ifølge våre funn. Det landet er Sverige, som heller ikke kommer særlig godt ut av internasjonale undersøkelser i realfagkunnskap, sier Liv Sissel Grønmo, prosjektleder for TIMSS 2007 i Norge.

Grønmo forteller at også undersøkelser som PISA pluss, som ble gjennomført i etterkant av PISA-undersøkelsen i 2004, har gitt samme bilde: Elevene driver mye egenarbeid i skolen, og ofte uten at riktige lærerkrefter er til stede.

Håvard Vederhus og Elevorganisasjonen frykter at opplæringsloven er i ferd med å bli en «tullelov» fordi det ikke finnes noen sanksjonsmuligheter når den brytes.

Staten må føre tilsyn

Også Per Aahlin, nestleder i Utdanningsforbundet, er inne på det samme.

– Dette er slett ikke bra, og viser at mange kommuner har en lemfeldig holdning til opplæringsplikten de er pålagt.

Han tror, som Elevorganisasjonen, at denne situasjonen oppstår fordi kommunene leter etter måter å spare penger på. Han vil derfor ha forsterket den sentrale tilsynsmyndigheten ovenfor skolen.

– Jeg tror dette kommer av at mange skoleeiere ikke tar elevenes rettigheter på alvor. Dermed blir det lett å spare penger på å la elevene sitte alene med oppgavene i skoletiden. Vi ser flere og flere tegn på at kommunene ikke oppfyller sine forpliktelser. Staten må sørge for å skaffe kontroll over hva som faktisk gjøres ute i kommunene. De må føre tilsyn, og kunne straffe der loven ikke følges.

Lover gransking

– Vi skal granske tallene for å finne ut hva som ligger bak, sier kunnskapsminister Bård Vegar Solhjell.

Han innrømmer at han reagerte på tallene i TIMSS 2007-undersøkelsen som viser at norske elever bruker 30 prosent av mattetimene til å arbeide alene, uten veiledning fra lærer.

– Vi har satt i gang en gransking av hva disse tallene faktisk betyr. Jeg ble overrasket over tallene, sier Solhjell.

– Er du enig med Elevorganisasjonen, som hevder at dette er et brudd på opplæringsloven?

– Vi må finne ut hva som faktisk ligger i tallene. Om det betyr at elevene ikke har tilgang til lærerkrefter, eller om det betyr at mattelæreren er til stede, men ikke gir veiledning. Jeg vil ikke si noe om lovlighet eller ikke før vi har fått klarhet i hva dette betyr. (ANB)

Mer fra Dagsavisen