Nyheter
Evaluerer 2 + i september
Ett år etter innføringen av "2 +" på Fredrikstad-brua skal kollektivordningen evalueres av vegvesents ingeniører. Et utfall kan bli å forlenge sambruksfeltet fram til det nye P-huset i St.Crioxgate.

Få nyhetsbrev fra Dagsavisen. Meld deg på her!
-Vi kommer til Fredrikstad i uke 34 (fra 18. august) for å registrere fordelingen av kjøretøyer i de to feltene i retning østsiden. Da vil vi også skaffe oss en oversikt over hvor mange som kjører riktig og galt, forteller overingeniør Odd Ketil Bjerkan i Statens Vegvesen til Demokraten.
Forlenges mot byen?
Det var i august i 2007 at den hvite påskriften "2 +" mer eller mindre plutselig dukket opp på bybruas svarte asfalt. På få dager skulle bruas rundt 30.000 bilbrukere lære seg kjøresystemet som bare et fåtall andre norske byer praktiserer. Nå er tida inne for å høste erfaringene:
-Vi må tilstå at vi er noe usikre på effekten av dette tiltaket. Men kanskje tror vi likevel at sambruksfeltet har bidratt til å tømme St.Croix-krysset for biler som skal til Østsiden raskere enn tidligere. At 2 pluss-feltet skal inspirere folk til å kjøre flere personer i samme bil er også en hensikt vi håper er oppnådd i noen grad, understreker Bjerkan.
-Hva vil skje etter kartleggingen i midten av august?
-Jeg har ingen tro på at sambruksfeltet forsvinner umiddelbart. Snarere er muligheten større for at feltet forlenges, slik at også St. Croix-gata får tre felt. Men her må vi først gjennomføre flere samtaler med kommunen om blant annet de langsgående p-plassene i denne gata, forklarer Bjerkan.
Ingen politi-kontroller
"-4200 kroner i forenklet forelegg til bilførere som kjører alene i sambruksfeltet", kunne politiet advare avisleserne da den nye trafikkreguleringen kom på plass for et år siden.
Så langt har ikke lovens lange arm aksjonert mot bilistene som bryter veitrafikkloven på bybrua:
-Vi har ikke hatt noen spesifikke kontroller hittil, men vi ser selvfølgelig ikke bort fra at vi vil "sjekke" opp litt i framtida. Politiets trafikkontroller blir imidlertid prioritert på de ulykkesbelastede strekningene, forklarer politioverbetjent Øyvind Nilsen.
-Har noen bilist så langt fått 4200 kroner i forelegg for å ha kjørt i feil felt på brua?
-Det kan jeg ikke se bort fra har skjedd. Forelegg som blir utstedt av politipatruljer som tilfeldig iakttar slik feilkjøring blir ikke ført i noe stedsregister. Dermed har vi ingen statistikk over hvor mange som eventuelt har fått et slikt forelegg på bybrua, sier Nilsen til Demokraten.
-Hva synes politimyndigheten om sambruksfeltet?
-Erfaringene er det Statens Vegvesen som samler opp. Vi ser jo at de langt fleste bilistene kjører slik de skal. Men vi registrerer også at det lett kan oppstå trafikale konflikter i området hvor separasjonssona opphører på Østsiden. Der handler det for bilistene om å signalisere med blinklyset i god tid før man skifter felt, forklarer politioverbetjent Øyvind Nilsen.