Produksjonen av små snekkemotorer ved Fredriksstad Motorfabrikk har forlengst opphørt. Men i statsetatens kjeller i Moss har Petter Fagerli oppdaget et stort potensiale for reparasjon av de gamle FM`ene.
23.000 eksemplarer
-Min forkjærlighet for FM- og for den saks skyld Sleipner-motorene har vært stor siden guttedagene. Nesten for stor, sier kona. Derfor var en drøm som gikk i oppfyllelse da Statens Vegvesen lot meg få slippe til på greie betingelser i den 300 kvadratmeter store kjelleren, forklarer Fagerli.
Bare et eksoshull i veggen som slipper ut de lifligste snekketoner og en dæsj CO fra Fredrikstad-fabrikantene røper 46-åringens nesten unike geskjeft i nabobyen.
-Grovt regnet har jeg i øyeblikket et 50-talls motorer som skal sjekkes opp. De fleste eierne er hjemmehørende i Østfold, men også noen fra sørlandet, vestlandet, Sverige og Danmark. FM var jo tross alt også en eksportbedrift, påminner Fagerli som driver enkeltmannsforetaket "Mekker`n".
Østfold-kysten
Hele 23.000 motorer på mellom 2,5 og 60 Hk ble levert verden over fra den røde, karakteristiske murbygningen ved Vesterelva.
-Det er vanskelig å anslå hvor mange av motorene som fortsatt eksisterer, men langs Østfold-kysten vil jeg tro at minst 500 motorer er operative. Slik sett må det være et marked for reparasjon, mener den tidligere flyteknikeren.
-Fredriksstad Motorfabrikk eksisterer fremdeles i Sarpsborg - blir du en konkurrent?
-Nei, det gjør jeg ikke. Vi har inngått en samarbeidsavtale som sier at jeg skal ta meg av reparasjonsarbeidene, opplyser mekkeren som håper å kunne flytte virksomheten sin tilbake til hjembyen.
-FM er Fredrikstad. Så enkelt er det, påpeker reparatøren.
-Positivt
Mangeårig ingeniør og konstruktør ved Fredriksstad Motorfabrikk, Per Ø. Andreassen fra Gluppe, gleder seg på Petter Fagerlis vegne:
-Han sørger for at lokalhistorien lever videre. FM er tross alt et navn de fleste voksne i Fredrikstad har hørt om. Da jeg begynte der i 1964 var vi en nokså stor bedrift med rundt 70 ansatte. Men dessverre; vi skrumpet fort inn på 1980-tallet, forteller den skriveføre 72-åringen som nå skal samle FMs historie mellom to permer.