Nyheter

-Vi tok feil, sa BMW-bossen

Helmut Panke, styreformann i BMW har innrømmet ovenfor det amerikanske business- magasinet Fortune at 7-serien var et feilskjær.

BMW- ansatte puster nå lettet ut. At 7-serien vakte oppsikt når den ble lansert er usedvanlig mildt sagt. Tyske aviser, fagpresse og tv var nærmeste i sjokktilstand den dagen da det nye flaggskipet ble vist første gang for to år siden. Nå er det blitt enighet fra bunn til topp i den tyske mønsterorganisasjonen at noe var feil.

- Vi er litt lei for at alle artikler over hele veien starter med at ”- skulle ønske denne bilen ser annerledes ut,” sa Panke.

Han innrømmer at strategien rundt lanseringen av den nye bilen ikke var nok gjennomtenkt, og at det var feil å lansere en bil med et så radikalt utseende i et svært konservativt marked.

- Å lansere en så radikal design samtidig med den svært innovative iDrive ble for mye for markedet, som er verdens mest konservative. Og:

- Vi prøvde rett og slett å gjøre for mye på en gang.

Uttalelsen kommer som et ledd i en nye pr-strategi fra München. Nå som den nye 5- ,6-seriene og Z4 går som forventet og mer til, innrømmes det fra alle ansvarlige hold det som man har hørt mer eller mindre private samtaler i disse to årene.

I et foredrag på London Design Museum innrømmer også daværende sjefsdesigner hos BMW, den fargerike Chris Bangle at noe var feil i lanseringen av 7-serien, men at det ikke hadde noe med designet å gjøre...

- Beveget vi oss i riktig retning designmessig med den nye 7-serien? Ja. Kunne vi gjort mer for å fortelle hva vi gjorde og hvorfor? Ja! sa Bangle ved den anledningen.

Så gjenstår å se hva den nye ”pr- approach” får for innvirkning på en bilfabrikk som tilsynelatende går så det suser, nesten uansett hvordan de snur seg pr-messig...

I hvert fall kommer en betydelig face-lifted utgave av BMWs flaggskip i løpet av noen uker.

Mer fra Dagsavisen