Nyheter

Nickolas (17) har fått livet satt på vent

Nickolas Hansen som hadde søkt Fiske og fangst Vg2 på Kalnes videregående skole hadde endelig klart å finne en skole og et yrkesvalg som fungerte for han. Så ble han slettet som elev.

Bilde 1 av 3

Det er en krystallklar høstdag at Demokraten møter Varg Nickolas Hansen (17) i en sokkeelleilighet der han bor sammen med mor Rita Merete Hansen. Far Kenneth Hansen er også tilstede. Begge har engasjert seg i saken om den nedlagte fiskerilinja på Kalnes videregående skole, på vegne av sønnen.

Ute skinner solen skarpt, men inne er belysningen mer dempet. Det er dempet stemning også. Vi har snakket om Nickolas sin oppvekst, som har foregått til dels i andre land enn Norge. Og hvordan det har gitt ham ekstra vekt å bære med seg i sekken til en allerede noe vanskelig skolestart på videregående.

På grunn av talevansker som følge av kort tungebånd, var det utfordrende for han å lære snakke da han var barn.

– Da jeg var fem år snakket jeg ikke, forteller han.

– Eller, jeg snakket, men ikke norsk ... Jeg hadde laget meg et eget språk.

Bakgrunn: La ned studietilbud midt i sommerferien - tilbød plass 86 mil unna

Femspråklig, men med skrivevansker

I tillegg til språket han lagde seg selv, skulle Nickolas få lære både norsk, svensk, engelsk og spansk på sin ferd gjennom barne- og ungdomsårene.

På grunn av blant annet morens familie og karrierevalg, ble han innrullert på svensk barneskole fra første til tredje klasse. Og deretter gikk ferden til Spania.

– Jeg gikk på den spanske kommunale skolen fra tredje til sjette klasse. Der var det ingen lærere som snakket engelsk, bortsett fra én, minnes Nickolas.

Undervisningen foregikk på spansk. Det var mye frustrasjon på grunn av kommunikasjonsvanskene. Sosialt var det også en utfordring for Nickolas, men han hadde to-tre engelsktalende jevnaldrende venner som han kom godt overens med.

Likevel var det stadig hendelser ved skolen fordi Nickolas og lærerne kom i konflikt. Ved ett tilfelle rømte han.

– Det var ganske vanskelig, jeg var mye frustrert, sier han.

Da han skulle begynne i sjetteklasse flyttet familien hjem igjen til Norge. Nickolas kunne snakke norsk fordi familien hadde holdt morsmålet vedlike hjemme. Men han hadde aldri lært å skrive språket som nå dannet grunnlaget for hans nye skolehverdag.

Foreldrene var i tett dialog med skolen om både tale- og skrivevanskene til sønnen, og var helt klare på at han ikke kunne skrive norsk. Likevel ble han vurdert til å være på tredjeklassenivå etter å ha fått en skrivetest. Det gjorde ikke situasjonen noe enklere for han.

Les også: Hvaler kommune ble ikke informert om nedlagt studie

Utenforskap i livet

For snart var det ikke bare i undervisningen det var vanskelig. Hele skolesituasjonen til Nickolas ble etterhvert utfordrende. Det ble veldig tydelig da han begynte på ungdomsskolen.

– Jeg følte ikke at jeg passet inn der. Så jeg byttet skole, men passet ikke inn der heller. Og det var vanskelig sosialt, for noen ganger, når jeg ikke finner riktig ord, så bruker jeg et annet ord fra et annet språk. Eller et ord fra mitt eget språk. Og da forstår ikke de andre hva jeg mener. Også da er det for andre å henge seg opp i det ene ordet som er annerledes, selv om de egentlig har skjønt hva jeg prøver å si.

Men skolebyttet skulle vise seg å være lurt, likevel.

– På Cicignon hadde jeg fortsatt stort fravær og ingen venner, og følte ikke at jeg hørte til der heller. Men rådgiveren og en av lærerne jobbet hardt for å hjelpe meg, og de ga seg ikke selv om jeg ikke kom på skolen. 

Kursendring med Tall Ships

Da det nærmet seg sommeren i fjor fikk familien kontakt med en av båtene som skulle være med på Tall Ships Races via Café Hanko.

– Jeg fikk være med på skuta Eendracht fra Aalborg til Fredrikstad, og så jobbet jeg ombord på båten da den lå til kai her under Tall Ships, forteller Nickolas.

###

Å få være med og jobbe ombord på skuta Eendracht skulle vise seg å få enorm betydning for Nickolas. Foto: Privat

– Det er da alt begynte å endre seg. På den turen. Etter det søkte jeg meg inn på naturbruk, fordi jeg ville gå Fiske og fangst. På Kalnes var det elever i flere aldre, noen er 18-20 og noen er yngre. Det passet meg veldig bra, for jeg har alltid kommet best overens med folk som er litt eldre eller yngre enn meg. På Kalnes lyttet de ansatte og lærerne til meg, og jeg har begynt å ta ansvar selv.

– Hva har det betydd for deg, å oppleve den tiden på Kalnes videregående?

– Jeg lærte at det finnes ett sted på denne jorden, som aksepterer meg for den jeg er.

På Kalnes fikk Nickolas hjelp med lese- og skrivevanskene, praktisk opplæring og han opplevde tilhøringhet i skolesituasjonen for første gang i slitt liv.

– Jeg har fått selvtillit for hvem jeg er, i stedet for å bare tenke negativt og kjøre meg selv ned ... Jeg tør å prøve mer, prøve nye ting. På Vg1 så jeg at det var mange som gjorde feil, men de reiste seg opp igjen og prøvde på nytt. Det var ikke så farlig, liksom. Og vi lærte at hvis en sto fast, måtte alle hjelpe til.

I den yrkesrettede praksisen fikk han gode skussmål og ble beskrevet som arbeidsvillig, praktisk anlagt og flink til å arbeide.

Men så var det brått slutt, da fylkeskommunen bestemte seg for å legge ned studiet midt i sommerferien.

Tilbake sitter elevene og den lokale fiskerinæringen med en opplevelse av å ha blitt dårlig behandlet av Viken fylkeskommune. Nickolas har bestemt seg for at han ikke vil gi opp, og at han vil si ifra om det han opplever som urettferdig behandling.

– De har først lovet oss undervisning i Fiske og fangst i to år, og læreplass i to år. Så ble studiet lagt ned, og da lovet de oss å få ta tre år som lærling, i tillegg til det året vi allerede har gått på skolen. Men fortsatt har jeg ikke fått noen læreplass noe sted, sier Nickolas.

Det er nå tre uker siden skolestart.

###

På sjøen og i båt føler Nickolas seg hjemme, og har funnet en retning han vil følge i livet. Foto: Privat

Ikke lenger regnet som elev

Når Demokraten er på besøk hos familien, har de nettopp oppdaget at Nickolas ikke lenger får logget inn på elevsidene på Viken.

Ved kontakt med fylkeskommunen har de fått bekreftet at han er slettet som elev i Viken fylkeskommune.

Dette til tross for at fylkesråd Siv Henriette Jacobsen og avdelingsleder i Viken fylkeskommune Stein Morten Øen har lovet tre års læretid for elevene som søkte Fiske og fangst Vg2 på Kalnes i et intervju med Demokraten.

– Sist jeg snakket med rådgiveren til fylkeskommunen, sa hun at de ikke regner meg som elev, sier han.

– Men hvis jeg skal ha læreplass, er det jo fortsatt skolen som skal ha ansvar for meg. Og hun har snakket til meg som om jeg var en liten unge. Hun har prøvd å overtale meg til å velge andre yrkesretninger, men det vil jeg ikke. 

Blant annet har de opplevd at fylkeskommunen gjentatte ganger har prøvd å overtale han til å velge asfaltarbeid eller anleggsgartner, i stedet for Fiske og fangst.

–  Det er provoserende. Jeg har vært med pappa på jobb som anleggsgartner, og vet godt hva det innebærer. Også sier hun at jeg kan få være med en båt ut for å prøve og se hva hummerfiske eller rekefiske er. Men jeg har jo vært med ut flere ganger i året som har vært, og seilt med et stort skip fra Danmark til Fredrikstad. Så jeg vet hva det vil si å være på en båt. Jeg synes det er nedlatende.

– Han har jo slitt på skolen før. Og nå vil fylkeskommunen presse han inn i et utdanningsløp og et yrke han ikke vil ha, kommenterer faren.

– Han har ikke hatt fravær fra Kalnes, fordi han har vært så motivert, sier moren.

– Jeg føler at de vil presse meg til å velge noe annet. Men jeg skal holde ut presset. Noen må jo si ifra at dette ikke er greit, sier Nickolas.

DETTE ER SAKEN

* I mars 2019 ble det vedtatt å opprette en Fiske- og fangst-linje på Kalnes videregående skole

* Forslaget om fiskerlinja kom fra den lokale fiskerinæringa i Østfold og lokalpolitikerne i fylket

* Fiske og fangst som yrkesfag på videregående skole er en inngangsport ikke bare til fiskeyrket, men også andre yrker innen «blå næring», som for eksempel akvakultur og marinbiologi.

* Ved starten av skoleåret 2019/2020 var representanter fra fiskerinæringa med på å rekruttere elever til studiet, ved blant annet å garantere læreplasser

* Det var fem elever som startet på yrkesfaglig fordypning for fiskerlinja. Alle fem søkte seg videre på Fiske og fangst Vg2, som skulle hatt oppstart i august 2020. I tillegg var det tre elever som søkte seg til studiet utenfra

* Den 25. juni ble imidlertid studiet nedlagt etter forslag fra fylkesråd for opplæring, Siv Henriette Jacobsen. Forslaget ble fremmet den 27. mai.

* Begrunnelsen var at det var for få søkere, og at det manglet læreplasser, selv om det på landsbasis er 101 elever som står på venteliste til Fiske og fangst Vg2 og garantiene fra den lokale næringen for læreplasser til elevene.

Mer fra Dagsavisen