Nyheter

Nav-rammet etterlyser informasjon om fri rettshjelp: – Ingen gir beskjed

Forrige uke kom rettshjelpsordningen i Nav-skandalen på plass. Linda Johnson Ervik (41) reagerer på mangelfulle beskjeder.

– Ingen gir beskjed. Det er jeg som har ringt og blitt satt over og satt over og satt over, sier Nav-rammede Linda Johnson Ervik (41) til Dagsavisen.

I etterkant av Nav-skandalen uttalte regjeringen at de vil etablere gratis rettshjelpsordning for de rammede. Onsdag forrige uke kom ordningen på plass. En uke senere står Ervik fremdeles uten hjelp. Nå etterlyser hun mer informasjon

Tungvint løsning

Ervik er ikke den eneste som er lite imponert over tilbudet om fri rettshjelp så langt.

I et intervju med Dagsavisen forrige uke, beskrev justispolitiker Peter Eide (SV) ordningen som en «håpløst tungvint løsning».

– Det er langt bedre at de kan kontakte advokat først for å få en vurdering av om de er omfattet av skandalen. Så kan advokaten hjelpe dem med prosessen opp mot Nav, sa han.

Han mener Nav ikke har kapasitet til å ta alle sakene alene. Minst 5000 saker må gjennomgås for å finne de 2.400 Nav hevder er rammet av skandalen, opplyste Magne Fladby, leder av Navs innsatsteam, til NTB forrige uke.

Eide mener også ordningen har klare mangler, fordi det kun er de som har fått saken sin gjennomgått av Nav, som kan benytte seg av tilbudet om fri rettshjelp.

Ervik hevder at saken hennes ble tatt opp forrige uke, men har ikke mottatt mer informasjon siden.

Søkte om lån for advokat

I fjor fikk fembarnsmoren brev fra Nav om at hun hadde unnlatt å gi opplysninger om utenlandsopphold da hun mottok sykepenger. Kort tid etter mottok hun brev om at Nav krever tilbake av 42.984 kroner, samt rentetillegg på 4.298 kroner.

Siden Nav-skandalen ble kjent har Ervik vært i kontakt med egen advokat. Bufferen for å rådføre seg med advokaten ligger på hele 10.000 kroner.

– Det har ikke jeg råd til, forklarer Ervik.

Da regningene derfra hopet seg opp, bestemte hun seg for å søke om lån for å dekke den jurdiske hjelpen. Ifølge Ervik ble søknaden avslått fordi hun kun hadde vært bosatt i Sverige siden 2016.

Nå etterlyser Ervik mer informasjon om den frie rettshjelpsordningen for Nav-rammede. 

– Skal de ordne ny advokat? En de vil at jeg skal ha? Jeg vet ikke noe om hvordan det fungerer. Og jeg vet hvert fall ikke noe mer når jeg ikke får beskjed eller opplysninger.

En tragedie 

Ervik reagerer på behandlingen fra saksbehandlerne hun har vært i kontakt med i saken.

– Jeg skulle ønske det ble snakket mer om de som faktisk snakker med oss og ser i papirene våre, forteller Ervik.

– Det er helt tragisk hele greia. Regjeringen sier de skal ordne opp, så bare kaster de folk på toppen. Men det hjelper ikke når det er menneskene som sitter foran tastaturet og skal ordne opp som faktisk snakker med oss.  

Ervik føler seg heldig som kan snakke for seg selv i saken og etterlyse informasjon. Men hun setter spørsmålstegn ved hvordan de som ikke makter det, skal få informasjonen de trenger.

– At jeg vil ha svar har berget meg gjennom dette. Men jeg tenker på de stakkarne som ikke tør å ta en telefon og si fra. Det er en tragedie hele greia.

Les også: Erna Solberg husker ikke når hun fikk vite om Navs praksisendring

Mer fra Dagsavisen