Nyheter

Nasjonal interesse for gratis-buss

Nå er prosjektperioden for gratis-buss over i både Fredrikstad og Moss. Men var det verd det?

Prosjektene med gratis-buss som har vært gjennomført i Moss og Fredrikstad er unike i landssammenheng: Aldri har det vært prosjekter med gratis kollektivtransport der alle busser i en hel by med omland er gjort gratis.

Spørsmålene alle stiller seg, nå som prosjektene er over, er «Vil nye passasjerer fortsatt velge bussen når de må kjøpe billett?», «Har det blitt færre biler på veien og bedre framkommelighet?», «Kan gratisbuss bidra i klimakampen?» og ikke minst: «Er det vel brukte penger?»

LES OGSÅ: Bare fire av 53 politikere tok buss til bystyret (Demokraten+)

– Ikke verd det

I følge Fagbladet, landets største fagblad i fagbevegelsen, kostet prosjektet i Moss til sammen tre millioner kroner. Hvorav Fylkeskommunen har brukt 1,5 millioner kroner, Moss kommune en million og Rygge spyttet inn en halv million kroner. Det førte til fullstappa busser, kunne sjåfør Tom Borge fortelle.

– Flere perioder på dagen har det vært mindre køer på veiene, og for oss sjåførene har det vært lettere å holde ruta, fortalte han til Fagbladet i fjor høst.

– På noen avganger har det vært mer enn 80 passasjerer i en buss som er sertifisert for maksimum 90 passasjerer, og da kan jeg love deg at det har vært stappa, sier han.

Likevel mente ikke alle at det markedsføringsstuntet har vært verd pengene.

– Som et tidsbegrenset markedsføringsprosjekt, slik som i Moss, så kan det være fornuftig, men det er ikke prisen som teller for bilistene, mente forskningsleder Nils Fearnley ved Transportøkonomisk institutt.

Han tror ikke gratis kollektivtransport er verdt pengene – i hvert fall ikke vurdert ut ifra tilgjengelige forskningsresultater, som til nå har vist at bilister velger bilen fordi det er fleksibelt, raskt og enkelt.

– Det koster enormt å gjøre kollektivtrafikk gratis, og klimaeffekten av å få en håndfull bilister over på buss er liten. Jeg ville heller brukt de pengene på mer effektive måter, mente Fearnley.

LES OGSÅ: Biltrafikken redusert etter åpning av bomringen i Fredrikstad (Demokraten+)

– Tiltakene virker

– Supert! Dette gir inspirasjon til å fortsette arbeidet med færre privatbiler på veiene i Moss, var imidlertid gruppeleder Benedicte Lund (MDG) sin reaksjon etter endt prosjektperiode. Trafikkmålinger gjort av Statens vegvesen for perioden 2018-2019, viste at trafikken over Rådhusbrua var redusert med hele 550 færre kjøretøy i døgnet siden 2018.

– Dette er fantastiske tall som viser at perioden med gratis buss kombinert med et nytt og bedre rutetilbud har hatt effekt. Folk har fått prøvd ut bussen og erfart at dette er et transportmiddel som kan konkurrere med bilen. Etter gratisperioden med buss er det fortsatt en økning i antall busspassasjerer på 42 prosent, sammenlignet med samme periode i 2018, sa Siv Henriette Jacobsen (Ap), leder av styringsgruppa i Miljøløftet Moss. Det var i perioden august-november i år at det var gratis å ta bussen i Moss.

Tallene for Fredrikstad er foreløpig ikke klare.

Nye busspriser

Denne uken var det slutt på gratisperioden for buss i Fredrikstad. Billettprisene blir allikevel betydelig redusert sammenliknet med før gratisperioden, som følge av en ny rabattordning med støtte fra statsbudsjettet.

Priser fra mandag 10. februar:

Nedre Glomma-kortet - 300 kr for 30 dager (tidligere 600 kroner)
Enkeltbillett for voksen - 25 kr (tidligere 40 kroner)
Enkeltbillett for barn og honnør  - 15 kr (tidligere 20 kroner)
Ungdom til og med 19 år reiser gratis med buss mandag til fredag etter kl. 17 og hele lørdag, søndag og helligdager for

Østfold kollektivtrafikk har ansvar for busstilbudet i Fredrikstad. Se deres nettsider for alle priser og rutetider

Mer fra Dagsavisen