Nyheter

Fin bil – men sjanseløs som bestselge

Bilen vi tester, har helt feil motor. Det kan man heldigvis gjøre noe med, uten at det vil hjelpe den stort i Norge.

I 2013 var Ford Focus Norges nest mest populære modell. Nå er det mer komplisert. Ikke fordi fjerde generasjon er en nedtur, men den ruller inn i et bilklima der den i fjor havnet på 41. plass. Kompaktbiler som kun kan by på konvensjonelle drivlinjer, er like sjanseløse som en wap-tjeneste

Fjorårets svake prestasjon er til alt overmål med en elbil i modellrekka, men Focus electric var aldri en vinner i elbillandet Norge, til det var den for svak sammenlignet med konkurrentene.

Når Ford nå ruller ut en helt ny Focus, kan de glemme et høyt salg for denne modellen.

Den har verken el- eller hybriddrivlinje, og da er det bare smuler igjen når norske kunder i 350.000-kronersmarkedet er ferdige med å handle elbiler.

Girkasse på ferie

Utseendet er en fin videreutvikling fra forrige utgave. Bilen har blitt litt skarpere i kantene, med muskuløse linjer og en kraftig hekk. I ST-line, som testbilen tilhører, skal modellen se ut som en bil med stor motor. Det har den ikke. Testbilen har faktisk helt feil motor. En diesel på 120 hestekrefter. For noen med pendlertendenser kan dette kanskje være et alternativ på grunn av det beskjedne forbruket, men i en bil som dette er det all mulig grunn til å tro at en bensinmotor med samme ytelser vil vært et bedre valg.

I testbilen er dieselmaskinen til alt overmål koblet til en automatgirkasse som har dratt på ferie. Ford pleier å lage gode manuelle girkasser, og det vil garantert være å foretrekke framfor den sløye automaten. Dieselmotoren har et kort register, og hvis den et øyeblikk finner fram noe futt, er girkassen kjapp til å gjøre noe med det.

Ved kaldstart kom det så mye vibrasjoner fra motoren at det begynte å skrangle i dashbordet. Det gikk over når motoren ble varm, men det var ingen god start.

At kombinasjonen diesel og automat er litt krise, betyr ikke at bilen er dårlig, den er bare utstyrt med feil drivlinje. En bensinmotor med 125 hestekrefter koster så å si det samme.

Innvendig opprydning

Focus har historisk sett vært en av de aller beste kompaktbilene på veien, med spenstige kjøreegenskaper, noe som fjerde generasjon holder i hevd. Styring og understell er fint avstemt, og selv med testbilens motor merker man at dette er en bil som byr på muligheten til en artig biltur. Den er forholdsvis stramt satt opp, noe som merkes på rufsete underlag, og som også er med på å understreke at denne bilen fortjener en motor som lever opp til bilens potensielle egenskaper.

Innvendig har det skjedd fine ting. Her har Ford de senere årene foretatt en real opprydning, med en berøringsskjerm som sentralen for de aller fleste funksjonene. Likevel er ikke Focus helt i spissen interiørmessig, med konvensjonelle klokker foran føreren og en ganske konservativ design. Men det fungerer bra, og utstyrsnivået er moderne høyt. En del av funksjonene er riktignok ekstrautstyr som man bør ha, slik at totalprisen blir en god del høyere enn listepris.

Større

Testbilen har utstyr for 70.000 kroner i tilvalg, noe av det ikke så nødvendig, som panoramatak og spesiallakk, men et par av pakkene er det definitivt lurt å ta med. For å få diverse kjøreassistenter, ryggekamera, adaptive LED-lys, regnsensor, head-up display og slikt må man påregne noen titusener ekstra.

Liker man det litt barske utseendet, er ST-pakken tingen. Den koster 5000 kroner og byr på spoilere, røde bremsekalipere og røde sømmer i interiøret.

Det er god grunn til å tro at Ford Focus med en riktig motor og girkasse er en av de beste kompaktbilene per i dag. Modellen har noe større akselavstand enn tidligere, noe som gir bedre innvendig plass. Ford sier at bilen har 20 prosent stivere struktur enn forrige utgave, og den er også lettere.

Samtidig er dette garantert ikke nok til at Focus vil se igjen salgstallene modellen hadde for fem år siden i Norge. Og neste år kommer det en ny generasjon Volkswagen Golf.

Mer fra Dagsavisen