Nyheter

Audis elbil med norsk pris

Mot slutten av året kommer elbilen som mer enn 5500 nordmenn venter på. Nå vet vi hva den koster.

Det langt fra noen hemmelighet at Audi snart er klar med sin første elbil, e-tron. Produksjonen har allerede startet, men det er først nå de har sluppet alle detaljer og ikke minst den norske prisen på bilen som kommer på markedet mot slutten av året.

Det er en stor SUV – 4,9 meter lang og nær 2 meter bred – som skal ta 600 liter med bagasje og trekke en henger på 1,8 tonn.

Batteriet er på 95 kWh og skal gi en rekkevidde på mer enn 40 mil i WLTP-syklusen. E-tron er klargjort for en ladefart på 150 kW. Bremsenes regeneringskapasitet er ifølge Audi omfattende.

– Ved mer enn 90 prosent av all bremsing regenereres energi gjennom de elektriske motorene, og den realiserer sitt maksimale regenereringspotensial i kombinasjon med det elektrohydrauliske bremsesystemet. Audi er den første bilprodusenten i verden som bruker et slikt bremsesystem i en serieprodusert elektrisk bil, skriver produsenten i pressemeldingen.

«Boost mode» 

E-tron er satt opp med to elektriske motorer og har firehjulstrekk.

Motorene yter til sammen 360 hestekrefter og har et dreiemoment på 265 newtonmeter. Ved fullt gasspådrag, og kjøreinnstillingen i sport, aktiveres «boost mode» i åtte sekunder. Da yter motoren 402 hestekrefter og dreiemomentet øker til 664. Det gir en null til hundre-tid på 5,7 sekunder.

På motorvei kan bilen senkes 2,6 centimeter. Skal man derimot offroad, har man mulighet til å heve den 3,5 centimeter, pluss at den såkalte lift-funksjonen bidrar med ytterligere 1,5 centimeter.

Bilen byr også på en verdensnyhet, virtuelle speil, som kan velges som ekstrautstyr.

Den norske importøren forteller at de har mer enn 5500 personer på reservasjonslisten.

Prisen i Norge blir 651.900 kroner. Til sammenligning koster Jaguar I-Pace fra 590.000 kroner og har en batteripakke på 90 kWh. Tesla Model X med 75 kWh batteri starter på 675.000 kroner.

Mer fra Dagsavisen