Moss leier byferge fra Fredrikstad

Fredrikstads byferge «Go'vakker Thora» kommer til Moss på lørdag. Da vil den ta med passasjerer i flere rundturer på strekningen Verket, Fleischerparken, Alphabrygga og Betongen, i tidsrommet 10.00 til 16.00.

 

Mosseordfører Hanne Tollerud får nå leie den nye, elektriske byferga til Fredrikstad kommune for én dag. Fredrikstad-ordfører Jon-Ivar Nygård er glad for å bistå nabobyen. Her har de akkurat signert leieavtalen.
Foto: MARTIN NÆSS KRISTIANSEN

Ordførerne Hanne Tollerud i Moss og Jon-Ivar Nygård i Fredrikstad har undertegnet en kortvarig leieavtale (bildet). Byferga, som er en gedigen suksess i Fredrikstad, skal prøves ut i forbindelse med Christian Frederik-løpet, som arrangeres på lørdag.

– Fint supplement

Det er Moss Venstre som har ivret for å få en byferge i Moss, som et supplement til det kollektive trafikktilbudet i byen.

– Vi fremmet et forslag om innføring av byferge i våres, og tenkte at det kunne være verdt å teste dette ut mens det er fullt av folk i Moss sentrum, sier Finn-Erik Blakstad (bildet), førstekandidat for Moss Venstre.

Moss Venstre har vært en pådriver for å få prøvekjørt en byferje i Mosssundet. Her representert ved partiets førstekandidat Finn-Erik Blakstad.
Foto: Silje Louise Waters

– Hvilken rute skal kjøres?

– Det blir en del rundturer på strekningen Verket, Fleischerparken, Alphabrygga og Betongen, i tidsrommet klokka 10.00 til 16.00.

– En forskergruppe ved Universitetet i Sørøst-Norge jobber med en markedsundersøkelse om byferger. De vil også være til stede på lørdag for å undersøke hvordan vår lille fergetest i Moss vil fungere. Markedsundersøkelsen skal presenteres på Bylab i Moss torsdag 22. august, sier Blakstad.

Finansiering

Han ser for seg en byferge som et ledd i byutviklingen av sjøsiden i Moss.

– Finansieringen kan gjennomføres ved at en byferge kan legges inn i konsesjonen til det selskapet som skal drifte strekningen Moss-Horten. Det vil i tilfelle være en liten del av hele konsesjonen, og dermed ikke bli noen stor belastning for et stort fergeselskap. Byferga i Fredrikstad dekkes over kommunebudsjettet, men det tror jeg kanskje blir litt vanskelig i Moss, sier Blakstad.

Byfergene i Fredrikstad er laget ved Swedship Varv i Tjörn i Bohuslän i Sverige. Prislappen i dag er omkring 20 millioner kroner, og teknisk sett er det ikke noe problem å lage en førerløs ferje.

– Men skal vi satse på førerløse ferger, er det behov for en lovendring, sier Blakstad.

«Go´vakker Elen» og «Go´vakker Thora»

Ordfører Jon-Ivar Nygård (Ap) i Fredrikstad fortalte at det var den elektriske ferga "Go´vakker Elen", som Moss skulle leie.

Men fergesjef Runar Helgesen forteller at den dessverre ikke er blitt godkjent for passasjertrafikk ennå. Det blir derfor den dieseldrevne "Go´vakker Thora" som kommer til Moss på lørdag.

– Den elektriske ferga skulle vært satt i drift i forrige uke, men det har vært ferieavvikling i Veritas, og det har ført til at de siste godkjenningene dessverre ikke er blitt gjennomført, forteller Runar Helgesen.

– Stor suksess

Byferga skal ha et mannskap på tre når den kommer til Moss. Og Fredrikstad kommune har vært rause mot sin søsterby; prisen er 10.000 kroner.

Jon-Ivar Nygård forteller at byfergene i Fredrikstad hadde 360.000 passasjerer i 2012.

– I 2013 ble det vedtatt at fergene skulle være gratis for passasjerene, og antall passasjerer økte til 900.000. I 2018 hadde vi formidable 1,5 millioner passasjerer. Så dette har vært en suksess, sier ordføreren. Som er glad for å kunne bistå Moss kommune.

Finn-Erik Blakstad håper at Nye Moss kan få innført en byferge fra 2024.

– Da skal den nye togstasjonen i Moss stå ferdig, og målet vårt er å ha byferga klar til den tida, sier han.

Fredrikstad har i dag fire ferger i drift, og en i reserve. Om ikke lenge vil også «Go´vakker Elen» være i full drift på strekningen mellom Gamlebyen og Cicignon.