«Ta bussen – glem billetten!»

Gratis buss i perioden hvor bompengeinnkrevingen starter er et godt tiltak – men samtidig må vi innse at buss som framkomstmiddel ikke alltid vil passe for alle, skriver Tomm Pentz Pedersen i lørdagens leder.

Tomm Pentz Pedersen
journalist og debattansvarlig 

Fra mandag 11. november kan du reise gratis med bussen i Fredrikstad kommune. Fire dager før bomringen åpner starter prosjektet som vil vare i 13 uker. Kostnaden på 10 millioner kroner til gratis buss, eller kostnadsfritt for busspassasjerene om du vil, blir betalt av Fredrikstad kommune. Formålet er å endre våre reisevaner – i tillegg er det ikke til å stikke under en stol at gratisbuss-perioden selvfølgelig ikke er tilfeldig valgt. Som ordfører Jon-Ivar Nygård (Ap) sier: – Bomringen åpner 15. november. Med gratis buss ønsker vi å gjøre overgangen smidigere.

Les også: Billigere bussbilletter i Nedre Glomma og fellesbillett på Østlandet

Gratis ferje i Fredrikstad har vært en ubetinget suksess – snart får vi gratis buss – om enn en stakket stund. Det er ingen tvil om at ulempen med innføring av bompenger skal pyntes på med tiltaket om gratis buss i en periode. Men samtidig ser vi at gratis kollektivtilbud testes og gjennomføres flere steder i landet. Som Miljøløftet i Moss hvor det har vært gratis å reise med buss siden midten av august. Moss Avis kan fortelle at det den første uka med gratis busstilbud ga 84 prosent flere passasjerer enn i samme periode i fjor.

Meninger: «Ja til flere bussavganger, men ikke flere busser i kø!» 

Det er ikke tvil om at tilbudet med gratis buss i Fredrikstad vil bli benyttet av mange. Kritiske røster vil alltid komme – som Høyres Pål Porsmyr sitt innlegg om for få planlagte busser og avganger i rushtiden. Samtidig må vi innse at Fredrikstad ikke er en metropol, selv om visjonen Den lille verdensbyen er kommunens mantra. Det betyr at buss som framkomstmiddel ikke alltid vil passe for alle. Suksesskriteriet for kollektivtrafikken er et dekkende rutenett med regelmessige avganger – dit er det en lang reise for passasjerene i Fredrikstad.

Vi vil tro at Arbeiderpartiet og ordfører Jon-Ivar Nygård mer enn gjerne ønsker å tilby gratis busstransport hele året – dessverre er kommuneøkonomien i en slik forfatning at man må se langt etter en «nytenkende kollektivplan» – som anslagsvis vil ha en årlig kostnad på 40 millioner kroner?