Isegran egner seg perfekt

«Der blir masse verdifull lokal skips- og båtbyggerkunnskap holdt ved like og utviklet, og publikum kommer til å strømme til fra fjern og nær», skriver Demokraten-spaltist Frode Rekve.

Fredrikstad har nå muligheten til å bli den fjerde byen i landet som kan få et anerkjent statsstøttet fartøyvernsenter. Isegran er allerede lansert og pekt ut. For en velfortjent attraksjon et slikt nasjonalt maritimt senter kan bli for byen! Der blir masse verdifull lokal skips- og båtbyggerkunnskap holdt ved like og utviklet, og publikum kommer til å strømme til fra fjern og nær.

Fra før finnes det fartøyvernsentre i Kristiansand, Hardanger og Tromsø. Nå kan altså Fredrikstad stå for tur. Ferdig rustet vil et framtidig fartøyvernsenter på vakre Isegran kunne by både fagfolk og vanlige skuelystne på mange gleder. Her vil det pågå krevende maritime bevarings- og restaureringsarbeider året rundt, og vanlige folk og turister vil være velkomne til å se, spørre og delta.

Ikke minst har de tre andre fartøyvernsentrene her i landet greid å bli rene magneter på barn og unge, som får lov til å prøve seg litt i båtbygger-, seil-, motor- og repslagerfaget. Her er det ikke snakk om plastikk, fjas og tøv, men ekte eldgamle fagtradisjoner. Det kommer til å kreves at et nytt fartøyvernsenter på Isegran skal holde meget høye faglige standarder på alt som hører til båtbyggerfaget. Samtidig kommer det til å bli store rom å boltre seg i for kreativ presentasjon, informasjon og opplevelser for publikum.

LES OGSÅ: 150.000 dugnadstimer og 26 år senere kan denne flytende institusjonen igjen skjære (Demokraten+)

Fredrikstad har allerede stor maritim bevaringsaktivitet på Isegran. Her restaureres den gamle dampbåten «Hvaler» av en trofast og meget kunnskapsrik dugnadsgjeng. Mange er gamle verkstedkællær fra FMV. De holder på hver eneste uke året gjennom. Allerede kommende sommer er det meningen at den gamle kjente Hvaler-rutebåten skal farte rundt med passasjerer i skjærgården til glede for hele Fredrikstads og Hvalers befolkning.

Så har vi Maritime Center, som har vært etablert på Isegran i mange år allerede. De er jo mestere i å reparere og restaurere gamle Colin Archer-skøyter, Bjarne Aas-båter og all slags treseilere. Maritime Center har jo i realiteten vært et fartøyvernsenter i seg selv i mange år allerede. En fantastisk gjeng med høy fagkunnskap som sikkert kan utgjøre mye av kjernen i et nytt Fredrikstad nasjonale fartøyvernsenter. Gjerne sammen med Plus-skolens båtbyggerlinje for ungdom. I tillegg mangler det heller ikke på kompetanse om gamle båtmotorer i Fredrikstad. FM-motoren er det mange som har hatt i snekka eller i båten sin.

Det er bare å ønske ordfører, rådmann og kultursjef i Fredrikstad kommune lykke til med politiker- og saksbehandlingsjobben. Her er det bare å brette opp ermene og slåss hardt og smidig. Et nasjonalt fartøyvernsenter har livets rett i Fredrikstad. Det er egentlig bare for stat og fylke å si et rungende JA. Isegran egner seg perfekt. Flinke folk og solid faglig kunnskap har vi mer enn nok av. Museumsdrift har vi vist at vi kan, og jammen hevder ikke Fredrikstad-miljøene seg etter hvert også svært godt i nær sagt all slags moderne PR og informasjonsarbeid også.

Et tips til slutt: Legg inn noen ord om at fartøyvernsenteret på Isegran gjerne også tar mål av seg til å bli et unikt jernalder- og vikingeskipsbåtbyggeri. Første byggenummer kan være en kopi av Tune- eller Haugenskipet. Det vil trekke topp interesserte folk fra hele verden ned til Glommas munning, og økonomien burde være sikret. Tenk å få se og lukte hvordan disse stolte skipene ble laget og kanskje få være med på en seilas nedover Glomma i Olav den Helliges kjølvann om bord i selveste Tuneskipet.

Måtte hell og lykke følge det nye fartøyvernsenteret i Fredrikstad.

Frode Rekve fra sidelinja:
Kampen for ytringsfrihet
Jellestadskipets magi og tiltrekning
Ap trer endelig fram i lyset

Hvor er du, Høgmo? – FFK svarer: Historier er mer interessante når du finner dem på selv
Også NRK tryner i Viken – NRK svarer: Du tar feil, Frode Rekve
Ørnen svever fortsatt
Fotballdilla og fellesskapet
Stem NEI til Viken