«Gråvannstømming og landstrøm i sikte på permanente plasser?»

LEDER: Tida er inne for å samles rundt noen prosjekter – hvor båtfolk og bobilturister får etterspurte servicetilbud på permanente plasser! skriver Tomm Pentz Pedersen i dagens leder.

Tomm Pentz Pedersen
journalist og lederskribent

For fem år siden etablerte Værste i samarbeid med Borg Havn og Visit Fredrikstad gjestehavn og bobilparkering på Kråkerøy. Gjestehavna har fra første stund vært en suksess og kampen om bobilplassene «hardnet» seg kjapt til. Med andre ord – et tydelig etterlengtet tilbud for rullende gjester til Plankebyen. Etter pågangen av bobilturister kom det allerede høsten 2017 et forslag om å opparbeide tomta på Trosvikstranda som en midlertidig bobilparkering. For 200.000 kroner burde i utgangspunktet klargjøringen av 20 nye plasser skjedd raskt. Men med ferieavvikling i Teknisk drift og en virksomhetsleder som ventet på midler gikk også sesongen 2018 i vasken. Først i forrige måned kunne bobilsjåfører innta plassen – enn så lenge – men fortsatt uten strøm.

LES OGSÅ (Demokraten+): Værste-parkeringen er stengt for bobilturister

Flere og nye gjesteplasser til bobil- og båtfolket har vært diskutert i mange år. For seks år siden lanserte havnedirektøren det som ble presentert som «suksessmodellen» fra Arendal, Horten og Tønsberg – 200 båtplasser med dybde til større båter, på Floa. Frode Samuelsen har tidligere foreslått å gjøre om deler av Tollbodplassen til bobilparkering. Sentrumsleder Line Jeppesen ønsker gjestehavn langs bryggepromenaden, og Borg Havn i samarbeid med Værste ønsker å utvide kapasiteten i gjestehavna på Kråkerøy.

Tida er inne for å samles rundt noen prosjekter – hvor det satses på god service og kvalitet i tjenestetilbudet. Båtfolket ønsker garantert muligheten til å velge mellom fortøyninger ved bryggepromenaden og en roligere gjestehavn. Bobilistene betaler gjerne for planerte plasser med tilgang til strøm, ferskvann, gråvann- og toalettømming, dusjmuligheter og tilgang til vaskemaskin.

Sats på permanente løsninger – i interessegruppene på sosiale medier omtales Fredrikstad allerede som en meget attraktiv by å besøke, med båt eller bobil.  I tillegg blir det vel da verdt å koste på noen kroner til god skilting fram til plassene?

LES OGSÅ: «Fredrikstads «Ikea-jorde» er fire ganger større enn i Vestby»