Nyheter

– Mange er redde, to av ti samtaler i påsken omhandlet selvmord

– Ta kontakt med noen du tror kan sette pris på en telefon. Gjør avtaler med noen du vet er ensomme, er rådene leder i Kirkens SOS Borg gir oss.

Hvem: Inger Stølan Hymer (57)

Hva: Leder i Kirkens SOS Borg

Hvorfor: Landets største døgnåpne krisetjeneste på telefon og internett. Kirkens SOS i Borg har vaktrom på Greåker og Nittedal.

Er det mange som ringer krisetelefonen?

– Det kommer inn mellom 600 og 800 samtaler i døgnet i denne vanskelige koronatiden, vanligvis mellom 500 og 600 samtaler.

Hvordan var pågangen i påska?

– Vi har besvart omtrent like mange samtaler på telefon denne påsken som i fjor (2.702 mellom palmesøndag og langfredag), men samtalene har vart betydelig lengre, fordi alvorlighetsgraden har vært høyere. På nett besvarte vi flere i år enn i fjor, 478 mot 361.

Hvem er det som tar kontakt?

– Unge, gamle, folk som sliter psykisk, folk som er redde, folk som er ensomme og folk som er redd for konsekvensene av korona

Har dere kapasitet til å ta imot alle samtalene?

– Vi har måttet stenge vaktkontorene rundt i landet på grunn av restriksjoner med hensyn til smittefare. Siden 13.mars driver vi tjenesten vår fra kvalitetssikrede hjemmekontor. Det er like god vaktdekning som tidligere med færre frivillige, men den enkelte tar langt flere vakter. Vi greier ikke å besvare alle med en gang. Ca. en tredjedel må vente eller ringe opp igjen for å få svar.

Hvilke problemer er det mange sliter med?

– Tematikken er relativt lik påsken i fjor, og de største temaene er psykiske vansker, ensomhet og relasjonsproblematikk. Men i år ser vi betydelig mye mer angst og uro, og bekymring knyttet til korona. I påsken har 21 prosent av samtalene omhandlet selvmord, 11 prosent i fjor –  i ti prosent av samtalene har det blitt vurdert at det var middels til akutt selvmordsfare (fem prosent i fjor).

Har det kommet opp andre utfordringer for mange etter at samfunnet ble stengt?

–  Vi snakker med mange som er redde. Vi har snakket folk ut av brokanter og skogholt der de var gått for å avslutte livet. Mange sier det oppleves helt umulig å leve seg gjennom isolasjon, karantener og frykt. Mange sier at vi er livsviktige. Vi opplever i krisetjenestene at langt flere snakker om selvmord og selvmordstanker enn ellers – og dette bekymrer oss. Samtidig gjør det at vi opplever at det er viktigere enn på mange år at vi klarer å være tilstede og bidra til å forhindre at selvmordstanker blir selvmordshandlinger.

Les også: «Husk at dette er forbigående. Det vil bli bedre»

Hvordan kan dere hjelpe?

– Vi kan hjelpe ved å være et medmenneske som lytter. Våre frivillige skal se, støtte og styrke den som kontakter oss, og utforske selvmordsfare.

Får frivillige hos deg noen ganger følelsen av å mislykkes. Samtalen er avsluttet og man sitter igjen med følelsen: «Hva nå?»

– Med mange alvorlige samtaler på telefon og nett, så er det en følelse de frivillige kan sitte igjen med. Det er derfor veiledning er obligatorisk i tillegg til at man aldri er alene på vakt. I disse tider treffes medvaktene i felles chatterom for felles start, for debrief til slutt og de kan også kontakt hverandre og vaktansvarlig underveis.

Kirkens SOS drives av Borg bispedømme? Betyr det at man får med et bibelord på kjøpet?

– Dersom den som kontakter oss ber om å få det, så kan de det. De fleste som kontakter oss ønsker å snakke om vanskelige tanker og følelser og ber ikke om et bibelord.

Hva er ditt råd til folk som sliter?

– Slit ikke alene. Kontakt noen. Det kan være familie, en venn, en nabo, en kollega, en tidligere kollega eller en hjelpetjeneste. Det er fint og modig å spørre om hjelp, og mange vil hjelpe.

Hva kan vi andre gjøre?

– Ta kontakt med noen du tror kan sette pris på en telefon. Gjør avtaler med noen du vet er ensomme. Kanskje dere kan ta en kopp kaffe sammen på telefon og snakke om vanlige ting.

Leserbrev: «Er det en oppskrift på det her? Hvordan vi skal reagere og føle?»

På grunn av koronasituasjonen har dere avlyst nye innføringskurs. Betyr det at dere får manko på frivillige?

– Vi har en trofast og stabil gruppe med frivillige, men vi er likevel helt avhengige av nye krefter når koronasituasjonen er over.

Telefonnummeret til krisetelefonen er: 22 40 00 40 

.. og i denne spalten er det noen faste spørsmål:

Hvilken bok har betydd mest for deg?

– Sabina av Karsten Alnæs.

Hva gjør deg lykkelig?

– Være sammen med familien min.

Hva savner du mest akkurat nå?

– Kunne bevege meg fritt uten å tenke smittefare.

Leserbrev: «Fem millioner til kirkens SOS og frivillig arbeid til å forebygge selvmord»

Mer fra Dagsavisen