Under en presentasjon for styrings- og referansegruppa i Bypakke Nedre Glomma sa prosjektdirektør for Intercity, Anne Siri Haugen i Bane Nor, at de ser på manglende samsvar mellom tekst og tall i Stortingsmeldingen om Nasjonal Transportplan 2018–2029 (NTP).
Målet er som mange vet at dobbeltsporet fra Seut til Sarpsborg skal stå ferdig innen utgangen av 2026, men det blir vanskelig å realisere med beløpet som per nå er satt av i NTP (se tabell). I perioden 2018–2023 er det «bare» satt av 300 millioner til strekningen, mens det fra 2024–2029 ligger inne en pott på nesten 7,5 milliarder.
LES OGSÅ: Så mange boliger kan måtte rives
– Går ikke opp
– Kan du forklare hva du mener med at det ikke er samsvar mellom tekst og tall?
– I Stortingsmeldingen står det at strekningen Seut-Sarpsborg skal åpne innen utgangen av 2026, og i tabellen ligger det i perioden 2018–2023 inne 300 millioner kroner til strekningen. Det er ikke mulig å åpne strekningen i 2026 om vi ikke får begynt å bygge før i andre del av perioden (etter 2023), sier Haugen i Bane Nor.
– Hvor store summer er det snakk om, og hva mangler for å holde tidsplanen?
– Det er ikke fullt så enkelt, og avhenger av en rekke forutsetninger. Jeg kan ikke gå noe mer inn på det nå, men jeg kan påpeke at det, som i første spørsmål, er manglende samsvar mellom teksten og tallene. At det skal være klart i 2026 går ikke opp med at det ikke skal brukes med enn 300 millioner i første del av perioden (2018-2023).
–Hvordan jobber dere med å få inne pengene som mangler?
– Finansiering er hovedsakelig politiske oppgaver, og ligger ikke i vårt mandat. Nå skal det utarbeides et handlingsprogram. Det er det Jernbanedirektoratet som har ansvar for. Deler av oppgavene gir de til Bane Nor. Handlingsprogrammet konkretiserer nærmere det som står i stortingsmeldingen, som skal behandles i Stortinget i juni.
– Har vi dårlig tid?
– Det kommer litt an på dårlig tid i forhold til hva. Om det betyr å bli ferdig til Sarpsborg i 2026, så har vi dårlig tid. Vi har en stram tidsplan.
– Det er mange som undrer seg om det er reelt at tidsskjema skal holde. Hva må i så fall til?
– Vi arbeider med utgangspunkt i de rammene vi har, og handlingsprogrammet skal gi nærmere svar på hva som er mulig, forklarer Haugen.
LES OGSÅ: – Det blir en tøff tid framover
Avventer behandling
Jernbanedirektoratet venter på at Stortinget skal behandle NTP før sommeren. Deretter utarbeider de et konkret handlingsprogram.
– Utgangspunktet er at jernbanen skal være ferdig til Seut i 2024 og Sarpsborg i 2026. Så er det satt av noen midler i NTP, men det er også presisert at vi vil inngå avtaler med Bane Nor, som så vil organisere rekkefølgen på prosjektene. Vi avventer at stortingsmeldingen skal behandles i juni, sier Anita Skauge, direktør jernbanestrategi i Jernbanedirektoratet.
LES OGSÅ: – Lyden av støy er lyden av velstand
– Vagt og vanskelig
Fylkesordfører Ole Haabeth er mildt sagt lite imponert over de uklare signalene fylket får i jernbanesaken.
– Man kommer ikke unna den totale mangelen på penger. Jeg mener at vi må kunne forholde oss til sluttføringsdatoene, med 2026 til Sarpsborg. Da er det Stortingets ansvar å fylle på med de nødvendige midlene for at det skal realiseres. Det er for enkelt å si at det er opp til Bane Nor hvordan de prioriterer, sier Haabeth.
Han har også bitt seg merke i at det er manglende samsvar mellom midlene og planene for jernbanen.
– Jeg har fått veldig uklare signaler på dette. Jeg synes i beste fall det er veldig vagt og vanskelig å få tak i hvordan dette skal løses. Jeg skal ikke si hva jeg i verste fall synes om dette. Dokumentene fra regjeringen er vage, og når faginstansene sier det er for lite penger, lytter jeg til dem. Jeg får flashback til budsjettprosessen i fjor høst, hvor det ikke var satt av nok penger til planleggingen. Vi mobiliserte, og heldigvis fikk vi midler.